Sunday, 9 September 2012

Siap!

Alhamdulillah. Berjaya juga siapkan. Ok lps ni boleh buat kerja lain pula....





Bertukang

Geram sungguh tengok papan tabletop tersadai di dlm bilik 'stor'. (Beli kat ikea, harga as is. Sgt berbaloi.)

Lalu semalam, diambil gergaji & drill. Kerja-kerja memotong & gerudi dimulakan. Alatan tak berapa cukup. Papan pula ada yg meleding. Hantam saja.

Dah separuh jalan. Kaki meja senget pula. Inilah dia akibat planning x proper. Kurang pengalaman pun ye jugak.

Hari ni x pasti nak sambung atau tangguh dulu.





Saturday, 8 October 2011

Tenaga

Tahukan anda bahawa secara kasar, setiap 1kW tenaga yang kita gunakan, kira-kira 3kW bahan api diperlukan. Macam tak percaya bukan, ke mana perginya 2kW lagi?


Ya, saya juga tidak percaya pada mulanya. Agak hairan dengan kehilangan tenaga yang sangat tinggi itu. Setahu saya, kalau dibahagian pembahagian tidaklah setinggi itu lossesnya. 

Apakah punca sebenarnya? Setelah difikir-fikirkan secara mendalam, barulah saya teringat akan subjek fizik yang dipelajari ketika A-Level di Lembah Beringin dahulu iaitu efficiency di peringkat penjanaan tidaklah tinggi sangat, sekitar 40%, bergantung kepada jenis teknologi penjanaan yang digunakan.

Maka ada logiknya (kenyataan di atas) jika dikatakan kira-kira 66.6% sumber tenaga yang digunakan tidak dapat ditukarkan kepada tenaga elektrik kerana kecekapan (efficiency) hanyalah sekitar 33.3%. Hal ini kerana sebahagian besar daripadanya terbebas dalam bentuk tenaga haba sahaja, bukan tenaga elektrik.

Jika di bangku sekolah, saya hanya melihat kehilangan tenaga i.e. losses itu sebagai nombor sahaja. Namun demikian setelah bekerja, dapatlah ku fahami bahawa ia memunyai makna yang lebih besar daripada itu. Lebih banyak losses, bermakna lebih tinggilah kos operasi > kurang pulangan kepada syarikat > gaji/bonus tak 'mengancam'. Maka sebagai seorang jurutera saya akan berfikir bagaimana caranya untuk menjadikan sesebuah jentera penjanaan menjadi lebih cekap.

Rupa-rupanya kesan losses yang tinggi ini tidak terhadap kepada isu teknikal & kewangan sahaja.

Pencemaran Alam
Setiap bahan bakar yang kita gunakan untuk penjanaan pasti ada sisa-sisanya, sama ada dalam bentuk asap, Green House Gas (GHG) mahupun haba. Bahan-bahan ini pula akan di lepaskan ke alam sekitar - udara, air, tanah. Seterusnya menyumbang kepada pemanasan global, ketidaktentuan iklim, peningkatan paras laut, kecairan iceberg & glacier dan macam-macam lagi. Umumnya semua orang tahu kesan-kesan yang saya sebutkan tadi, maklumlah di sekolah lagi tajuk alam sekitar ini jadi salah topik kegemaran untuk soalan karangan bahasa melayu.

Oleh yang demikian, jika banyak tenaga yang kita gunakan, maka bertambah banyaklah GHG yang akan dilepaskan dan semakin tenatlah bumi kita jadinya. Tetapi dengan penjimatan yang sedikit sahaja, pengurangan terhadap pembebasan GHG ini dapat dikurangkan dengan banyak sekali, berdasarkan nisbah disebutkan di atas.

Maka adalah menjadi tanggungjawab kita sebagai pengguna untuk mengurangkan penggunaan elektrik dengan cara berjimat cermat & cekap. Gunakan tenaga mengikut keperluan bukan kemahuan!

Masyarakat
Setelah menghadiri satu forum berkaitan Iklim & Tenaga siang tadi, barulah saya sedar bahawa selain daripada kesan-kesan yang biasa kita belajar di sekolah, ada lagi perkara yang mungkin kita lupa atau kurang perasan iaitu manusia itu sendiri. Itulah, kadang-kadang kita sibuk menghadap mesin di hadapan, tetapi terlupa akan nasib manusia, yang berada di luar sana.

Sebelum pembinaan stesen penjanaan, tanah diperlukan. Sekiranya tanah tersebut melibatkan penduduk asal, mereka  akan dipindahkan. Pelbagai kejutan yang akan dialami oleh mereka yang terlibat. Bayangkan jika perkara itu  kepada diri anda dan keluarga anda sendiri. Isu pemindahan ini juga merupakan suatu isu yang besar yang mana tidak mampu untuk saya ulas lebih panjang buat masa ini.

Setelah stesen penjanaan siap dibina pula, timbul masalah pencemaran air dan udara pula. Yang paling hebat terkesan adalah penduduk yang tinggal berhampiran. Ini berdasarkan cerita oleh beberapa pihak. Pihak penjanaan pula mungkin mempunyai pandangan yang berbeza, kerana setahu saya, stesen-stesen ini adalah dibawah pengawasan DoE.

Sekiranya demand tenaga elektrik dikurangkan, maka tiadalah keperluan untuk membina stesen penjanaan yang baru. Maka kemungkinan orang yang terlibat dalam pemindahan pun kurang. Begitu juga pencemaran yang dialami berkurangan.

Green Tech
Maka penjanaan berasakan teknologi hijau & sumber tenaga boleh diperbaharui dilihat sebagai satu usaha yang boleh membantu mengurangkan permasalahan pembebasan GHG dan membantu masyarakat memperoleh tenaga dari sumber yang bersih serta membantu komuniti yang berada di kawasan terpencil untuk mendapat bekalan elektrik tanpa mengahadapi kesan-kesan buruk dari segi pencemaran dan juga kesan-kesan sosial yang lain.

Muslim
Usaha berjimat-cermat dan menjaga alam sekitar adalah selaras dengan ajaran Islam. Sebagai khalifah, kita bertanggung jawab keatas manusia & alam ini.

Ketika memandu di dalam kereta tadi, ustaz menyatakan bahawa akhlak yang baik adalah element yang sangat penting di dalam islam. Begitu juga dari segi berjimat ni. Kalau kita benar-benar menghayati, mesti kita bersungguh-sungguh untuk mencari cara untuk berjimat yang terbaik.

Lawan kepada jimat adalah membazir. Pembaziran adalah amalan syaitan. Dan kita tak boleh ikut syaitan kerana ia adalah musuh kita.

Mungkin sebab generasi dahulu benar-benar menghayati Islam mendorong mereka untuk mencari jalan terbaik untuk beribadat dsb sehingga dapat melahirkan pelbagai ciptaan-ciptaan yang hebat. Kita juga boleh mencontohi mereka dalam hal memastikan tenaga yang dihasilkan dengan cekap dan menggunakan tenaga dengan cekap serta menjadi peneraju dalam bidang ini.


Perhatian: Ini hanyalah coretan dan pandangan peribadi berdasarkan pengetahuan yang sedikit serta . Sebarang kelasahan fakta, saya mohon maaf.







Note: This entry was originally posted at http://brotherabn.blogspot.com

Tuesday, 6 September 2011

Cerita tak habis

Salam.

Selamat Hari Raya, terlewat untuk mengucapkannya. Apapun, kami mohon maaf di atas segala kesalahan & kesilapan.

Topik kerja pula.

Sebelum raya, lebih tepat lagi, 15 Ogos yang lalu, aku telahpun bertukar ke unit lain. Satu unit yang menarik, iaitu Unit Renewable Energy & Green Technology. Masih terlalu banyak yang perlu dipelajari.

Sebenarnya pertukaran ini adalah di luar perancangan. Suatu hari, aku telah diberitakan oleh rakan sekerja tentang iklan untuk jawatan jurutera di unit tersebut. Alhamdulillah permohonan diterima, seterusnya telah tersenarai pendek untuk dipanggil temubual dan akhirnya dipilih untuk menggalas tanggungjawab yang diiklankan iaitu jurutera teknologi hijau. Syukur, Alhamdulillah.

Terlalu pantas masa berlalu, tanpa sempat menghabiskan cerita Dari Camberly ke Kepong, aku pun sudah pindah ke PJ. Walaupun aku sendiri yang apply dan ketika itu terlalu berharap agar aku mendapat jawatan tersebut, lain pula perasaannya apabila menerima surat pergerakan. Aku hanya diberi kira-kira 1 minggu untuk lapor diri. Perasaan bercampur-baur. Gembira & teruja, semestinya. Tetapi dalam pada masa yang sama, terasa sayang & sedih pula untuk meninggalkan Kepong. Maklumlah, sudah biasa & banyak kenangan di sana.

Meskipun telah melapor diri pada 15 Ogos yang lepas, aku telah diberi penangguhan untuk bekerja di Kepong sehingga Raya yang lepas. Peluang diambil untuk membuat serahan tugas dan juga mengucapkan selamat tinggal. Sempat juga menduduki ujian CP, ujian yang berkaitan dengan keselamatan, alhamdulillah sukses.

Aku ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada semua pihak yang terlibat secara langsung atau tak langsung sepanjang tempoh berkhidmat di Kepong. 

Antara kenangan indah.
11 Aug 11
WIT - No 2 in KL. Mmg tak sangka, persediaan sangatlah sedikit.

Bersama Geng CBM






Note: This entry was originally posted at http://brotherabn.blogspot.com

Monday, 18 July 2011

Ready for order

Memperkenalkan produk terkini dari jenama K-Choc!

Our Flagship Product - Choc Chip Cookies

German Cookies



For more info, please visit our website. Tq


Note: This entry was originally posted at http://brotherabn.blogspot.com

Halal & Haram


Minggu lepas ketika dalam perjalanan pulang ke rumah, mendengar radio IKIM.fm... Sangat menarik, tajuk berkenaan Halal & Haram. Perbuatan menjauhi perkara syubahah adalah sebahagian daripada sifat warak, iaitu menjauhi perkara yang tiada apa-apa bagi mengelakkan ada apa-apa. Lebih kurang beritulah bunyinya. Dalam mencapai taqwa pula mesti ada sifat warak.

Sangat tertarik dengan komentar penyampai, iaitu hairan ramai umat Islam sangat sensitif apabila mendengar ada makanan yang bercampur dengan unsur babi, tetapi tidak hiraukan pula bab Halal Haram dalam urusan kewangan. Perlu kita tahu bahawa Riba' adalah HARAM, malah Allah memerangi Riba. Betapa beratnya tarafnya apabila Allah mengisytiharkan perang ke atas pelaku riba.

Persoalannya, kenapa kita masih lagi terasa berat apabila memilih di antara konvensional & Islamic. Ada yang kata Islamic lebih mahal. Teringat kata-kata salah seorang sahabat, dalam hal ini, sekiranya ada yang Islamik, memilih yang konvensional bukan lagi persoalan. Kata penyampai itu lagi, ia berkaitan dengan Iman kita, tahap Iman mementukan pilhan kita.

Terdapat pelbagai analogi yang menarik, tetapi tak dapat ingat, sebab dah agak lama.

Itulah sedikit sebanyak yang mampu diingati, kalau ada fakta yang salah, saya sedia menerima teguran daripada anda. Wallahua'lam.





Note: This entry was originally posted at http://brotherabn.blogspot.com

Dakwah berprogram

Berdakwah di zaman pengajian lebih berbentuk program. Di alam pekerjaan lain pula rasanya. Untuk berprogram sukar sekali. Maka pendekatan yang berbeza diperlukan.

Wallahua'lam.

Note: This entry was originally posted at http://brotherabn.blogspot.com

Monday, 27 June 2011

Go Green

Earn some money for being green. I find it quite interesting. Anybody with extra cash in their pocket should consider this...

Q The star quoted an example of solar PV systems earning RM696 a month from a 4KW solar installation. How did you to calculate this figure?

A Under the proposed RE Act, the RE power system can enjoy the feed-in tariff rate.The Star may have quoted an example of a solar PV system, but there are also FiT incentives for biomass, biogas, and small-hydro.
 
For simplicity:
A 4 kWp solar BIPV = RM60,000 (capex)
And will generate = 400 kWh (yield per month) x 1.74 (FiT rate for 4 kW with BIPV) = RM696 per month (payment received from TNB)
Investment = 10% down payment + 90% bank loan at 6% for 15 years = RM6,000 + [RM456 (per month) x 15 years]

Key points:
  • Not everybody has a RM60,000 cash to invest in a bank
  • But many people has a home (with a roof)
  • Thus, with only RM6,000 initial investment, the person can create secondary income of RM240 per month for 15 years, and RM696 per month for another 6 years.
  • Thus, the roof can provide a shelter and also a cash to the person, and off-set CO2 from fossil fuel (1kWh = 0.7kg CO2).
 Reference: Q 106 > http://www.mbipv.net.my/dload/FAQs%20on%20FiT.pdf

Note: This entry was originally posted at http://brotherabn.blogspot.com

Sunday, 19 June 2011

Khadijah is going 4 months




Alhamdulillah, anak sulung kami sudah hampir memasuki 4 bulan usianya. Semoga menjadi anak yang solehah, penyejuk mata buat ummi & abi.

Note: This entry was originally posted at http://brotherabn.blogspot.com

Saturday, 28 May 2011

mati itu hampir sekali.

Sejak kepulangan ke tanah air, banyak juga kematian yg ku ziarahi. Saudara, kawan & jiran. Biar betapa sayangnya kepada mereka, sekiranya panggilan ilahi. Telah tiba, tiada siapa yg mampu menghalang meskipun menangguhkannya. Ketika meziarahi kubur, aku lihat jenazah dibaringkan di atas tanah. Sambil itu aku cuba mengambil iktibar, suatu hari nanti aku juga begitu, bagaimana pula nasib aku ketika itu.

"tolak tanah tinggi-tingi sikit, biar satu kaki. Besok hujan, tanah mendap. Lama-lama kayu penahan tu reput, patah, tanah jadi rata pula." Kata salah seorang pak cik.

Aku tersentak. oh ya, kayu mmg akan reput, akhirnya dihempap tanah jua.

Ya Allah, kau cucurilah RahmatMu ke atas roh saudaraku, sahabatku & seluruh umat islam.
Published with Blogger-droid v1.6.7