Thursday, 20 December 2007

Amazing website

Driven by boredom, I clicked all bookmarks in my web browser. While reading my lecturer's blog, guess what I found? An amazing website, called ted.com which contains many great videos of talks given by great people in many themes across fields. I found that some of them are mind blowing. Therefore I would like to share some of the videos which I think that are cool. Enjoy!

Theo Jansen: Creatures on the beach
I was intrigued while watching this video. Firstly how he can create a sculptor that it's movement imitates live animal. Secondly how could possibly a machine like that can move without a control device? Anyway, this is the principle behind his machine I found in youtube:






Robert Full: Secrets of movement, from geckos and roaches



Ron Eglash: African fractals, in buildings and braids

Wednesday, 19 December 2007

Eid Mubarak

Eid Mubarak! Eid has come. It is recommended for us to increase our deed, remembering Allah, make takbir during Eid and Tasyrik day. Let us take this opportunity to gain as much reward as we can.

Let us ponder upon the story of Nabi Ibrahim a.s and his son, Nabi Ismail a.s. When Nabi Ismail was told by his father about his dream that he was ordered to sacrifice him, he swiftly says "O my father, do as Allah has ordered you. Insha-Allah, you will find that I am patient and truthful to Allah." This is a great example of total submission to Allah! Let us pray to Allah to put us in the group of people who are willing to sacrifice anything for His sake.

wallahua'lam.

Sunday, 16 December 2007

The christmas holiday

I know my English is quite poor and I write slower in English compared to Malay. Besides that, I still could remember Bro Saif's comment about writing in language other than your mother tongue. He said, people express their feeling and thoughts better in their mother tongue compared to their second or third or tenth language. Well I think he is quite right. However, I cannot let all those issues stop me from writing in English. I think the time for me writing in English has come. I need to improve my English. I need to bring my English standard up to another level. Through practice, inshallah in the next few years I will be a good writer. Practice make perfect.

So, the first thing I would like to say for this entry is about the holiday. After reading one of my junior's blog, I could see their excitement to feel the adventure of traveling during the holiday. I could see their joy of meeting friends and spending time together. As finishes reading his blog, I tried to reflect upon myself. The first word came out in my mind about this holiday is 'indifferent'. How many times I found this word, but never understand its meaning. Strangely, that was the word pop up in my mind.

After looking at the dictionary, I found that yeah, that is the word that can be used to describe my feeling at the moment. I seems to me, this holiday ist just like the last summer holiday or other weekend holiday. I had lost the enthusiasm to celebrate the holiday, travel around the world. Probably it is the sign of ....

Thursday, 6 December 2007

Belajar

Belajar ni memang seronok. Macam-macam benda dapat tahu dan faham. Tapi usaha nak dapat kefahaman tu yang payah. Selalu rasa malas ajer nak bukak buku. Kadang-kadang nak pi kelas pun malas. Apa nak jadi?

Monday, 3 December 2007

THE GREAT 10 DAYS

Aku baru tahu bahawa 10 hari pertama dalam bulan Zulhijjah merupakan hari yang sangat hebat. Orang yang beribadah kepada Allah pada hari-hari tersebut akan diberi ganjaran yang berlipat ganda. Ayuh marilah bersama-sama kita tingkatkan amalan. Tinggal beberapa hari sahaja lagi..!

Bacalah petikan dari Bicara Agama, Utusan Online:

Kelebihan 10 hari pertama bulan Zulhijjah

Oleh: NAZMI AIDARUS

Imam al Bukhari Rahimahullah meriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda, Tiada suatu hari pun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari ini – iaitu 10 hari Zulhijjah.

Para sahabat baginda bertanya, Apakah juga (pengecualian itu) termasuk jihad pada jalan Allah? Ujar Baginda, Tidak juga (termasuk) berjihad pada jalan Allah kecuali bagi seorang yang keluar dengan jiwa raga dan hartanya dan tidak membawa pulang apa-apa pun.

Imam Ahmad r.a. dari Ibnu Umar r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, “Tiada suatu haripun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari 10 Zulhijjah ini, oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil (La Ilaha Illa Allah), takbir (Allah Akbar) dan tahmid (Alhamdu Lillah).

Ibnu Hibban di dam kitab Sahihnya meriwayatkan dari Jabir r.a. bahawa baginda s.a.w bersabda, “Seutama-utama hari adalah hari Arafah”.

Amalan yang dianjurkan padanya

1. Menunaikan ibadah haji dan umrah yang merupakan sebaik-baik amalan. Banyak hadis menyatakan kelebihan ibadah ini di antaranya : Sabda Nabi s.a.w.: “Satu umrah ke umrah yang lain menghapuskan (dosa) yang dilakukan di antara keduanya dan haji yang baik (diterima) tiada baginya balasan melainkan syurga”.

2. Berpuasa pada hari-hari tersebut atau sekadar kemampuannya – terutamanya pada hari Arafah. Tidak dinafikan bahawa puasa adalah di antara amalan yang terbaik dan ia adalah pilihan Allah seperti yang dinyatakan di dalam sebuah hadis qudsi, “Puasa itu adalah bagiKu dan Akulah yang membalasinya, dia meninggalkan keinginan nafsunya, makanan dan minumannya semata-mata keranaKu”.

Imam Muslim meriwayatkan dari Abi Qatadah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, Puasa pada hari Arafah, saya mengharap Allah akan menghapuskan (dosa) setahun yang lalu dan setahun yang mendatang.

3. Takbir (Allahu Akbar) dan berzikir padanya, firman Allah s.w.t yang bermaksud, (Dan supaya mereka menyebut nama Allah pada beberapa hari yang termaklum), hari-hari tersebut dijelaskan sebagai 10 hari di bulan Zulhijjah. Sebab itulah para ulama menyarankan supaya diperbanyakkan berzikir pada hari-hari tersebut sebagaimana mafhum hadis Ibnu Umar r.a. yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad, di antaranya, “Oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil (La Ilaha Illa Allah), takbir (Allah Akbar) dan tahmid (Alhamdulillah)”.

4. Bertaubat dan meninggalkan segala maksiat dan dosa, semoga dengan amalan baik dapat mencapai keampunan dan rahmat Allah. Ini kerana maksiat adalah punca kepada jauh dan terhindarnya seorang hamba dari rahmat Allah manakala ketaatan pula adalah punca dekat dan kasihnya Allah kepadanya.

5. Memperbanyakkan amalan soleh terutama amalan sunat tambahan seperti solat sunat, berjihad, membaca al-Quran, menyeru kepada kebaikan, mencegah kemungkaran dan seumpamanya kerana semuanya akan digandakan pada hari-hari tersebut.

Amalan yang dikerjakan ketika itu walaupun kecil tetapi ia lebih disukai oleh Allah dibandingkan pada hari-hari lain. Begitu juga amalan yang besar seperti berjihad di jalan Allah yang dikategorikan di antara amalan yang terbaik, tidaklah mendapat kehebatan pahala pada hari-hari itu melainkan apabila kuda (kenderaan) yang ditungganginya terbunuh (binasa) dan darahnya keluar (dia cedera atau mati syahid).

6. Disyariatkan bertakbir pada beberapa hari yang mulia itu pada waktu siang atau malam terutama selepas menunaikan fardu solat lima waktu yang dikerjakan secara berjemaah.

Bagi mereka yang tidak menunaikan ibadah haji, takbir bermula dari waktu subuh hari Arafah (9 Zulhijjah) dan bagi yang menunaikannya takbir bermula pada waktu Zuhur hari raya haji (10 Zulhijjah), semuanya berakhir sehingga waktu Asar pada hari ke-13 Zulhijjah.

7. Disyariatkan amalan korban (menyembelih haiwan ternakan) pada hari raya haji dan hari-hari Tasyriq (11, 12 dan 13 Zulhijjah). Ia merupakan sunah Nabi Ibrahim a.s. setelah Allah s.w.t mengujinya dengan perintah menyembelih anaknya Ismail tetapi ditebus ujian itu dengan digantikan seekor haiwan untuk disembelih.

8. Imam Muslim meriwayatkan dari Ummu Salamah r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda, Apabila kamu telah melihat anak bulan Zulhijjah dan ada di kalangan kamu yang ingin berkorban (sembelih haiwan ternakan), hendaklah dia menahan dirinya dari (memotong) rambut dan kukunya, dan di dalam riwayat lain : “Maka janganlah dia memotong rambut dan kukunya sehinggalah dia berkorban.

Perintah (sunat) ini berkemungkinan ada persamaan dengan hukum bagi mereka yang membawa haiwan ternakan (ketika mengerjakan haji) dari kampung mereka yang telah dijelaskan oleh Allah, maksudnya, (Dan janganlah kamu mencukur rambut kamu sehinggalah haiwan ternakan (yang dibawa untuk dihadiahkan dagingnya kepada penduduk Mekah) itu sampai ke tempatnya).

Larangan (memotong rambut dan kuku) ini pada zahirnya adalah khusus kepada pemunya haiwan korban tersebut sahaja dan tidak termasuk isteri dan anak-anaknya melainkan mereka juga mempunyai haiwan seumpamanya, dan tidak mengapa jika yang berkenaan membasuh dan menggosok kepalanya kemudian terjatuh beberapa helai rambutnya.

9. Setiap muslim hendaklah berusaha menunaikan solat hari raya secara berjemaah, mendengar khutbah oleh imam selepas solat tersebut supaya mendapat pengajaran daripadanya.

Sepatutnyalah kita mengetahui hikmat di sebalik perayaan ini. Ia merupakan hari menyatakan kesyukuran dengan melakukan kebaikan. Janganlah pula dilakukan padanya perkara yang mendatangkan kemurkaan Allah dengan mengerjakan maksiat, kesombongan, pertengkaran dan sebagainya yang boleh menjadi sebab kepada terhapusnya amalan kebaikan yang dikerjakannya sebelum itu.

10. Penuhilah hari-hari berkenaan dengan ketaatan kepada Allah, berzikir, bersyukur, menunaikan perintah-Nya, menjauhi larangan-Nya, mendekatkan diri kepada-Nya semoga mendapat rahmat dan keampunan-Nya.

Sunday, 2 December 2007

Mencari kawan

Bagi mengukuhkan simpulan tali silaturrahim ku dengan sahabat-sahabat di UK terutamanya di Nottingham, dengan semangatnya aku bertolak ke Notts dengan menaiki keretapi pada pukul 3.55 petang semalam. Ketibaan ku disambut oleh Fikri dan Abe. Penginapan di Notts di tanggung oleh Abe.

Alhamdulilah, tercapai juga niat nak berjumpa kawan-kawan di Notts Games. Walaupun tak ramai, tapi tak perla. Aku faham bila dah tua (senior) ni, benda-benda macam Notts Games tak menarik perhatian lagi. Tambahan pula ada yang tengah amik exam. Semoga berjaya di doakan kepada sahabat2 yang tengah menghadapi exam.

Bersama Saudara Im dan Firdaus(Kalau tak silap)


Inilah Encik Fikri,bakal bos Stesen Janakuasa TNB

Di sebelahku ini, orang panggil dia Abe.

Di rumah Abdul Latif yang sudah mendirikan rumahtangga. Terima kasih kepada sahabat2 di Notts kerana sudi melayan aku.


Dari meja Abe,

ABN

Thursday, 29 November 2007

Steady State



Alhamdulillah, sekarang dah masuk steady state. Semua benda-benda penting yang diperlukan dah ada kat rumah ni. Urusan rumah pun banyak yang sudah selesai. Sekarang ini tinggal mengurus kehidupan harian ajer.

Tuesday, 27 November 2007

Apa akan jadi

Macam manalah agaknya kehidupan masa kerja nanti ye? Macam bosan aje rasanya. Hari-hari buat benda sama. Kawan-kawan bersosial mesti berkurangan, terhad kepada rakan sekerja aje. Hm.. seronokkah?

Friday, 23 November 2007

Rindu itu adalah...Anugerah dari Allah

Dalam beberapa hari ni terasa rindu sangat kat keluarga di Malaysia. Walaupun sudah telefon terasa tak puas lagi. Kenapakah?

Monday, 19 November 2007

Global Peace & Unity 2007



Another great event will be held next weekend, GLobal Peace & Unity. Inshallah I will buy the ticket. Sapa nak ikut?

Aku mahu ke Glasgow


Sebagai salah seorang peminat website iluvislam, aku akan pergi ke Glasgow untuk bertemu rakan-rakan di alam maya di alam nyata buat kali pertama. Sapa nak ikut sila sound. Inshallah boleh plan gi sama2

Thursday, 15 November 2007

Mari bercinta

Rilek-rilek. Jangan cuak bro. Aku sengaja menulis tajuk di atas bagi menarik perhatian anda untuk membaca tulisanku kali ini.

Aku ingin berkongsi sedikit pandanganku tentang sebuah buku yang sangat popular dikalangan rakan-rakanku. Jika dilihat review yang dibuat oleh para pembaca pun, rata-rata memberikan komen yang sangat positif.

Ramai yang memuji karya Habiburrahman ini. Tetapi aku tidak tahu sejauh manakah benarnya kata-kata mereka dan agak ragu dengan kebenarannya. Padaku, mungkin ia menarik bagi sesetengah golongan tapi bukan untuk aku.

Kata orang don't judge a book by its cover. Tapi aku tak dapat mengelak daripada menjadi judgemental. Aku tertanya-tanya kenapakah penerbit menggunakan gambar perempuan western sebagai cover. Kata novel dakwah tapi... ai. Namun setelah membaca aku faham dan dapat menerimanya.

Aku berikan 5 bintang kepada buku ini. Secara ringkasnya pace cerita sangat baik. Ia tidak terlalu laju mahupun perlahan. Sederhana sahaja. Aku suka baca buku macam ini. Kalau terlalu perlahan, aku akan cepat bosan dan mungkin akan berhenti separuh jalan sahaja. Plot cerita disusun dengan rapi sekali. Tidak melompat-lompat tak tentu pasal. Dengan itu, aku dengan mudah mengikuti cerita dari awal hingga akhir. Oleh kerana cerita ini berkisar tentang kehidupan seorang pelajar, ia begitu dekat sekali dengan hatiku. Dengan mudah aku dapat membayangkan apa yang disebutkan. Banyak pengajaran yang diselitkan. Yang menariknya nasihat-nasihat diselitkan dengan bagitu rapi sekali sehinggakan sekiranya anda hanya ingin melihat dari segi bahasa can cerita saja tanpa mahu berfikir tentang nasihat pun, cerita dalam buku ini cukup indah. Bagiku penulis cuba memberi pengajaran kepada pembaca dengan begitu halus sekali. Aku kagum dengan watak-watak dalam cerita ini. Semuanya mempunyai watak yang kuat dan mempunyai keperibadian yang tinggi.

Memandangakan aku membaca versi Bahasa Melayu, aku merasakan gaya bahasa yang digunakan agak mudah dan cair sedikit. Tidak sehebat sepertimana yang digembar-gemburkan. Apapun aku bukan pakar bahasa. Penilaianku mungkin salah.

Aku sangat suka buku ini. Sedikit sebanyak meberi inspirasi kepadaku. Banyak pengajaran yang harus aku ambil dan amalkan. Jika dibandingkan aku Fahri, watak utama, aku hanyalah insan kerdil. Setelah selesai membaca aku berasa sangat gembira. Inilah kepuasan membaca buku cerita. Aku sering katakan bahawa membaca buku yang bagus umpama menonton movie yang best. Ia lebih panjang cuma.

Oleh yang demikian, belilah buku ini atau pinjamlah buku ini dan seterusnya bacalah. Moga mendapat manafaat. Sangat sesuai bagi yang sedang bercinta, moga jadi panduan.

St Pancras

Sejak aku mempunyai seorang flatmate yang belajar di universiti yang sama, aku selalu menjalankan kegiatan merapatkan ukhwah (bonding-bonding kata orang muda zaman sekarang) setiap hari Rabu petang. Sebenarnya tak banyak kali sangat pun. Baru dalam dua tiga kali.

Minggu ini kami membuat keputusan untuk melawat Stesen Keretapi St. Pancras. Kebetulan juga hari tersebut merupakan hari pembukaan stesen tersebut. Buat pertama kalinya orang awam dibenarkan masuk ke stesen tersebut setelah sekian lama menjalankan kerja-kerja membaik pulih dan menaik taraf. Mulai semalam, semua keretapi Eurostar ke Paris akan bertolak dari Kings Cross, tidak lagi Waterloo.

Lawatan kami diserikan lagi dengan kehadiran seorang lagi ahli rumah, Khairul. Aku berasa sangat gembira kerana dia begitu bersemangat sekali bersusah-payah bergerak dari Imperial Kolej untuk meluangkan masa bersama-sama melawat steseten keretapi yang penuh dengan sejarah itu.

Setibanya kami di sana, kelihatan sudah ramai yang ada di sana. Kebanyakan mereka adalah serupa seperti kami, ingin melihat rupa stesen yang baru dibuka. Ramai yang kagum melihat stesen baru itu. Aku juga kagum melihat kebesaran stesen itu terutamanya bumbung 'arch' yang sangat besar itu. Kelihatan ramai wartawan dan jurugambar sedang membuat liputan tentang setesen yang baru dibuka itu. Kami juga tidak melepaskan peluang untk mengambil gambar kenang-kenagan sempena hari pertama stesen itu dibuka.

Kami habiskan banyak masa di sana dengan bersantai-santai sambil menikmati keindahan senibina bangunan lama tersebut. Tahniah diucapkan kepada arkitek stesen keretapi tersebut kerana pandai menggabungkan rekaan zaman dulu dan zaman moden dengan baik sekali. Semuanya kelihatan begitu harmoni sekali.
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket


Kenapa stesen ini begitu istimewa sehingga ramai yang ingin melihat stesen ini? Bagiku, perkara yang paling istimewa bagiku adalah kerana ketika aku baru menjejakkan kaki ke bumi London dahulu, aku sering melalui kawasan stesen tersebut. Ianya cantik tapi dilitupi dengan scaffolding. Kelihatan kerja-kerja pembinaan giat dijalankan dan sebahagian daripada kawasan menjadi sempit kerana beberapa bahagian jalan terpaksa ditutup sehingga menyebabkan jalan selalu sesak. Selain itu pemandangan agak berserabut.

Seorang abang di UCL pernah memberitahu aku bahawa suatu hari nanti, stesen itu akan menjadi stesen baru untuk keretapi laju ke Paris menggantikan stesen Waterloo. Mendengar cerita beliau, aku berasa excited untuk melihat hasilnya kelak. Namun, ketika itu aku memikirkan bahawa aku tidak akan sempat melihat stesen baru itu kerana menjangkakan ia akan mengambil masa yang sangat panjang. Mungkin setelah aku pulang ke Malaysia baru dibuka. Tepati semalam, aku berkesempatan melihat stsen itu dibuka buat kali pertama pada dekad ini. Alhamdulillah.


Penemuan menarik

Aku terjumpa satu artikel menarik tentang bagaimana otak berfungsi. Cuba anda perhatikan gambar dibawah dengan bersahaja. Ke arah manakah is berpusing? Sila klik gambar kalau dia tak nak pusing.


(Harap Maaf - gambar kurang senonoh)

Kita biasa mendengar tentang bahawa ada orang otak kanannya dominan manakala ada orang otak kirinya pula yang dominan. Menurut artikel asal sekiranya anda nampak dia pusing mengikut arah jam, anda menggunakan otak kanan begitu juga sebaliknya. Apa yang menarik, aka dapati kadang-kadang ia berubah-ubah arah. Setelah itu, aku dapati kita boleh kawal dengan memberi ransangan. Piki pasal menghayati lagu ia akan pusing satu arah, bila piki sifir pulak dia tuka. Menarik sekali...

Monday, 12 November 2007

Ujian bertimpa-timpa

Setelah beberapa minggu pulih daripada peristiwa pencuri merosakkan basikalku, komputer aku pula buat hal. VGA output failure dan juga serangan virus. Sepanjang minggu lepas, banyak masa dihabiskan untuk mengenal pasti punca kerosakan dan membaiki komputerku yang sudah tua ini. Namun, jika difikirkan semula, tidak bijak sungguh tindakan aku. Aku seharusnya tidak mengambil serius terhadap perkara-perkara kecil sedemikian tetapi mengutamakan kerja-kerja lain lebih tinggi priority nya.

Aku berasa tertekan dan sedih juga apabila berada dalam keadaan sedemikian. Namun, dalam kesedihan itu, ada orang mengingatkan aku bahawa semua ini ujian. Ya, betul katanya. Aku teringat bahawa Allah takkan membiarkan hamba-Nya mengaku beriman tanpa diuji. Maka aku perlu bersabar dan redha dengan keadaan yang menimpa diriku.

Kadang-kadang aku terfikir, apakah salahku. Maksudku, adakah ini disebabkan tiada keberkatan dalam hartaku atau ianya merupakan ujian semata-mata. Takut juga aku, kalau-kalau itu merupakan tanda-tanda harta tak berkat. Kalau tak silap, berkat tanda Allah redha. Apalah ertinya sekiranya hidup di dunia kalau Allah tak redha.

Namun aku tetap percaya setiap perkara ada hikmahnya. Mungkin juga ini satu merupakan peringatan dari Allah supaya aku lebih dekat kepadanya. Dia ingin memberi petunjuk kepadaku sebenarnya hatiku masih lagi ada kecintaan kepada dunia.

Di dalam usaha mencari solution kepada masalah yang aku hadapi, aku telah belajar sedikit sebanyak tentang computer display dan juga mengenali operating system, ubuntu. Aku sangat suka melihat visual effect dalam ubuntu. Suatu hari aku akan install OS Ubuntu dalam kumputerku.

Moving to Wordpress

I am considering to migrate from blogspot to Wordpress. However I still could not understand how it works. Additionally, I cannot find any tutorial on how to put a shoutbox in a Wordpress blog. Can anybody teach me? Once I can fully understand how to do what I want to do, I shall leave blogspot.

Sunday, 4 November 2007

Hello world!

Welcome to WordPress.com. This is your first post. Edit or delete it and start blogging!

Saturday, 3 November 2007

Surat ar-Rum: 33-34

When harm touches people they call on their Lord,
repenting to Him. But then, when He gives them a taste
of mercy from Him, a group of them immediately
associate others with their Lord to show ingratitude for
what We have given them. "Enjoy yourselves—you will
soon know." (Surat ar-Rum: 33-34)

Iman roller coaster

Kata orang iman ada macam-macam kategori. Kalau iman para malaikat constant. Iman para nabi pula meningkat setiap hari. Iman orang biasa pula naik turun.

Kehidupan di negara barat di tambah pula di zaman remaja ini penuh dengan cabaran dan dugaan. Kadang-kadang terasa bersemangat jer buat amal ibadah. Kadang-kadang pula terasa malas sangat. Paling sedih, bila dah terasa bagaikan di puncak keimanan tiba-tiba terus berubah jadi lemah iman pula. Macam naik roller coaster, sakit juga dibuatnya.

Nasib baik hidup dalam komuniti islam, jemaah Islam. Selalu dengar peringatan daripada sahabat dan ustaz. Terjaga juga diri ini. Program-program seperti baca yasin di Malaysia Hall dan usrah sungguh bermakna. Dapat juga meghilangkan kehausan rohani ini.

Benarlah pesanan orang alim, sentiasalah bersama dalam jemaah Islam. Orang yang bersendirian lebih mudah terjebak dalam benda tak elok umpama seekor kambing lebih mudah diserang harimau berbanding kambing dalam kumpulannya.

Monday, 29 October 2007

Aku sudah tua!!!

Beberapa bulan yang lalu, aku menulis tentang betapa aku tidak berubah walaupun usia tudah meningkat. Namun setelah melangkah ke tahun keempat, tahun terakhir ini aku dapat merasakan sebenarnya aku sudah tua. Rakan-rakan yang dahulunya aku aku kenal ketika mereka tahun pertama kini telah masuk tahun ketiga dan tahun kedua. Kini mereka pula berada di tempat yang aku pernah berada beberapa tahun dahulu. Oh, betapa cepatnya masa berlalu.

Mungkin aku tidak setua orang tua, tetapi sekurang-kurangnya lebih tua daripada adik-adik tahun pertama. Ketika bulan Ramadhan yang lalu, aku mula merasai betapa aku akan kehilangan bebererapa benda yang aku dapat nikmati ketika hidup sebagai pelajar pabila grad kelak. Tentunya perasaan dan perpektif aku apabila melalui events yang sama ketika aku kerja kelak berbeza dengan sekarang.

Apapun kehidupan mesti diteruskan, bukannya terus mengeluh dan bernostalgia. Aku percaya bahawa semua perkara yang berlaku dalam kehidupan ini ada hikmahnya.

Sunday, 28 October 2007

Being consistent in the remembrance of Allah



I know that it is recommended for every Muslim to make dzikir such as Subhanallah, Alhamdulillah, La ilaha illallah, Allahu akbar, istighfar, salawat to Nabi, remembering death etc. Dzikir is the easiest form of ibadah. Even though it is very simple, the reward is very big. I heard that for every subhanallah, a tree will grow in the heaven for us.

It is very important for us to remain aware of our purpose life in this world and maintain the connection with the Lord. Only Him can save us. Allah will be close to whoever going towards Him and far from those who keeps away from Him. Those who are close to Allah will be given sakinah in his heart.

However I found that it is difficult to be consistent in the remembrance of Allah. Every day, the worldly thing around me keep distracting me from making dzikr. As a result, my heart feels empty. Oh Allah, put me in the group of people who you love!

Thursday, 25 October 2007

Dodgy nyer area rumahku ini

Aku masih lagi dalam keadaan terkejut, marah,frust dan sedih. Balkoni rumahku dimasuki pencuri. Semuanya budak2 sahaja. Dalam empat orang semuanya.

Ketika aku menunaikan solat Maghrib secara berjemaah, tiba-tiba aku terdengar suara orang berhampiran balkoni rumahku. Gerak hatiku merasakan bahawa ada orang tengah tengok mountain bike ku di luar sana. Ketika tahiyat akhir, aku ternampak seperti orang mengangkat basikalku. Teringat kuliah Maghrib di sekolah dahulu, jika dalam situasi getir - antara solat dengan selamatkan harta, selamatkan harta lebih utama. Maka dengan terus membatalkan solatku dan dengan segera aku bergegas ke balkoni. Alangkah terkejutnya aku melihat budak-budak itu tengah mengangkut basikal. Aku terus menjerit dengan sekuat hati. Diorang ketakutan terus lagi dan meniggalkan basikal ku di bawah. Malangnya basikal Tony 'selamat' diangkut mereka. Inna lillahi wa inna ilaihi rajiun. Bersabarlah wahai sahabat ku.

Kejar poun tak dapat. Report polis ajer. Argh geramnya! Rasa tak selamat pula rumah ni pabila mengenangkan betapa senangnya diorang nak masuk rumah. Semoga Allah melindungi kami.

Tuesday, 16 October 2007

Selamat Hari Raya

Selamat Hari Raya diucapkan kepada semua pelawat blog ini. Maaf zahir dan batin!!!

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Sebenarnya banyak juga benda yang nak ditulis kat sini. Tapi disebabkan kesibukan dan ketiadaan internet di rumah, kebanyakan idea dan tulisan terkubur begitu sahaja. Inshallah bila dah ade internet nanti aku akan cuba update dan masukkan benda-benda yang aku rasa sesuai untuk dikongsi bersama. Sehingga bertemu lagi.

Saturday, 29 September 2007

Security alert

Just a quick reminder. Please take good care of your properties especially laptop while being in London. A friend of mine was conned and got his laptop stolen.

Thursday, 27 September 2007

Lepas Gian

Lama sunngguh tak dapat mengupdate blog ini kerana tiada acess kepada internet dan agak sibuk.

Kerja
Sejak kerja haritu, aku merasakan aku menjadi lebih kurus. Tak tahulah samada hanya ilusi dan perasaan atau berat badanku benar-benar turun. Nak kata stress tak der pula. Malas enjoy saja bekerja. Maybe sebab tak makan secukupnya.

Puasa
Puasa kali ini agak seronok. Malaysia Hall buat buka puasa free kepada students. Terima kasih kepada pengajur yang tak mahu mendedahkan identiinya. Bermacam-macam aktiviti diadakan di surau MSD sempena bulan Ramadhan ini. Setinggi-tinggi perghargaan diucapkan kepada Ustaz Erfino di atas kesungguhan beliau.

Sekolah
Sekolah telah bermula. Tahun baru, tahun akhir. Tinggal beberapa belas orang sahaja yang buat MEng. Yang lain dah grad. Azam baru, belajar-betul sampai dapat first class. Kena korban masa dan tenaga. So, aku akan jarang tulis blog panjang2 dan kurangkan masa involve dlm cyber social networking. Semoga Allah berikan kekuatan.

Rumah
Dah hampir sebulan masuk ke rumah baru. Alhamdulillah, terima kasih kepada KIKO yang bersusah-payah mencari rumah.


Friday, 7 September 2007

Knowledge and Iman

Let us think about HOW MUCH DO WE KNOW ABOUT OUR RELIGION. What is the real meaning of the kalimah you utter at least 9 times a day, syahadah. Do you know what will happened in the day of judgement? Do you know what Allah says in the Quran? Some of us including me dont really know the message contained in the Quran. It is quite sad and strange to say that you believe in something but you dont know what you believe in.

Islam is a Deen based on knowledge. Not just by blind following. Those who practice without knowledge would be easily fooled by shaitan. You need to have sound knowledge and understanding about the religion to be able to do ibadah properly. Without knowledge, will you be able to differentiate between halal and haram? I always heard that an ibadah by an alim is better than by an abid. Apart from making a lot of ibadah, it is necessary for us to increase our knowledge about the religion if we want to increase our iman



Since Ramadhan is coming, I think it is a good point for us to start increasing our knowledge about Islam by reading dan understanding the meaning of Quran everyday during the most blessed month. Ramadhan Mubarak. May Allah allow us to meet the next Ramadhan.

Friday, 31 August 2007

Duit duit

Duit duit…Di mana kau duit?!!

Bila nak mula tulis pasal duit, teringat lagu tu. Bila duit sikit, terasa hidup sempit. Macam-macam benda yang ingin dibeli terpaksa dilupakan. Kadang-kadang timbul rasa jeles terhadap orang yang banyak duit.

Tapi bila kerja, ada peluang menambah kekayaan. Berangan-angan nak beli dan buat macam-macam dengan duit tu. Ingat semua milikku, tapi sebahagian kena bayar NI. Rasa sedikit frust, kuranglah jumlah dari apa yang patut aku dapat, hu hu.

A little digression, Well dlm Islam pun ader konsep zakat. Tak semua harta yang kita peroleh, dibolot 100%. 2.5 % daripada jumlah wang, harta dsb perlu diberikan kepada orang yang berhak sekiranya cukup tempoh dan jumlahnya. Rezeki itu milik Allah, Dia bagi pinjam ajer.

Macam mana kalau jadi orang kaya tapi hati penuh dengan rasa tamak dan kedekut? Nak tolong orang pun tak nak. Entah-entah bayar zakat pun tak nak. Nauzubillah. Patutlah Shafiq Aymand kata susah jadi orang senang. Boleh faham cerita dia, pasal orang yang bila dah senang sikit, diminta tolong orang berkata, "Biarlah, aku pun susah jugak". Baru-baru ini skrip yang sama juga diungkapkan oleh orang lain, "Alah, hidup di London memang tough, tak payah lah susah-susah cari rumah untuk diorang"

Ok back to main discussion. Sheikh Anwar al-Awlaki pernah berkata, kesenangan berharta bukan bergantung kepada kuantiti. Tapi keberkatan. Ada orang mempunyai harata dan wang yang sedikit tapi senang hati, tak ada masalah dalam hidup. Untuk memperoleh harta yang diberkati, perkara-perkara haram dan syubahat hendaklah dijauhi. Hati pula perlu ikhlas. Marilah sama-sama doakan agar jadi orang yang diberkati hartanya.

The counterpart

Driven by the conversation between me and Akmal, hari ini aku ingin menulis pandangan aku tentang perubahan dalam diriku dan di kalangan rakan-rakan sebaya dari kecil hingga sekarang dari kaca mataku tentang pandangan terhadap the female counterpart dan apa topik perbualan apabila menyentuh tentang the opposite gender. (Disini aku hanya akan mention from males point of view. Kalau perempuan punya view aku tak tahu la nak komen.)

Zaman kanak-kanak:

The female counterpart dianggap sebagai kawan. Tiada sebarang feeling. Siap boleh main kahwin-kahwin lagi. Masa tu, tak tahu apa benda kahwin tu. Ingat kahwin itu adalah akad nikah, bersanding, kipas-kipas dan nyanyi lagi selamat pengantin baru ajer. Well for me tu jelah pun yang aku tahu sewaktu itu. 

Zaman sekolah:

Feeling towards the opposite gender starts to develop and people starts to talk about aweks. Ushar-ushar awek cun, cabar member tackle aweks dsb. Some chooses to find a couple. Bila nak kenakan orang pun, taktik yang digunakan adalah tuduh si polan minat si polan .

University:

Sejak dua tahun kebelakangan ini, aku sering berhadapan dengan topik kahwin bila sembang dengan kawan-kawan. Sembang pasal bila nak kahwin, nak kahwin dengan sapa, gosip pasal orang lain dsb. Aku kata kat akmal, kenapa orang sekarang asik sembang pasal kahwin saja. "Well, its about time man" jawabnya.

Sebahagian daripada kawa-kawan aku telahpun mendirikan rumahtangga. Cuti Summer ini sahaja, dari sepuluh orang kawanku sudah berkahwin. Selamat diucapkan kepada mereka. Semoga mereka dicucuri rahmat Allah dan berbahagia.

Next:
Lepas ini apa pula yang akan menjadi topic perbualan kita? Apapun mari kita dengar sedikit nasihat dari Hamza Yusuf:



Sunday, 26 August 2007

Notting Hill Carnival 2007

Aku baru sahaja pulang dari Notting Hill Carnival. Street party terbesar di Eropah. Memandangkan aku tinggal berhampiran dengan kawasan Carnival dianjurkan, aku dan Akmal mengambil peluang untuk melihat Carnival secara live. Carnival diadakan selama dua hari. Tema Carnival hari ini adalah untuk kanak-kanak. Manakala esok pula adalah untuk orang dewasa. Memandangkan hari ini hari untuk kanak-kanak, tak adalah orang menari pakai pakaian yang teruk-teruk sangat (Macam dalam gambar kat internet. Cari sendiri la yer) Walaubagaimanapun, keteguhan iman tetap teruji. Kalau ikut nasihat bro SMamat, memang tak digalakkan pun pergi ke tempat2 seperti ini.

Orang yang pergi ke sana, ramai gile!! Berduyun-duyun orang turun ke Notting Hill. Jalan penuh dengan orang, macam lautan manusia. Macam-macam bangsa dan pelbagai lapisan umur boleh di jumpai. Akmal kata, kalau ada bola boling besar best ni.

Apa diorang buat kat sana? Mainly ada dua benda. Pertama layan music show dan kedua menikmati jualan makanan Carribean. Terdapat banyak sistem suara yang kuat di pasang di tepi jalan di sekitar Notting Hill. Di setiap spot tu, akan ada DJ pasang lagu dan orang lain pula menari2. Bising gila. Ditambah dengan bunyi wisel dan horn, lagi bising. Ada juga yang tengok-tengok ajer. Mostly orang yang gi sana macam nak chill out ajer. Tapi aku tak minat sangat. Tak banyak gambar yang diambil pun.

Secara umumnya Carnival ni macam pasar malam mega kat Malaysia laa. Cuma ada tambahan orang nyanyi dan menari sahaja. Walaupun terdapat banyak gerai dibukan tetapi makanan yang dijual agak tipikal. Antaranya adalah Jerk Chicken, BBQ, Jerk Pasty, tebu dan air kelapa.

Antara perkara lain yang menarik adalah banyak kedai dan rumah di situ di tutup. Tingkap kaca semuanya di tutup dengan papan bagi mengelakkan vandalisme. Kesian juga kepada warga tua yang tinggal disekitar kawasan tersebut. Diorang terpaksa keluar kerana tak tahan dengan suasana yang sesak dan bising sewaktu Carnival dianjurkan. Kehadiran polis yang sangat ramai sedikit sebanyak membantu memastikan keamanan terjaga. Berdasarkan pemerhatianku, polis ditempatkan di setiap 20 meter sepanjang jalan dan simpangan jalan.

Walaupun banyak gerai di sana, kami tak tak beli pun sebab ayam kat sana sebab tak halal. Kitorang makan kat Tagine sahaja. Lebih kurang pukul 3, kami pun pulang ke rumah. Letih berjalan jauh di bawah pancaran matahari yang terik.

Lautan manusia di sepanjang jalan Ladbroke Grove.



Tiba-tiba Red Indian ni nak join jugak. Diorang buat show kat depan umah.

Saturday, 25 August 2007

Cuti

Sedikit update setelah sekian lama menyepi. Alhamdulillah kerja kat Surrey berjalan dengan baik. Hari-hari commute dari central London ke Farnbarough. Walaupun letih sedikit tapi itulah pilihan yang paling ekonomi. Tempat kerja, suasana dan rakan-rakan di pejabat semuanya best. Seronok juga. Kerja pula biasa sahaja.

Isnin depan Bank Holiday, so ada cuti weekend yang panjang. Masa yang ada mungkin akan digunakan untuk melawat rakan-rakan. Di samping itu, aku akan menerima seorang lagi tetamu, Akmal petang ini setelah Faizal pulang ke Manchester pagi tadi.

Thursday, 16 August 2007

Allergy

It is quite interesting to know that some people are allergic to milk. I came to know about milk allergy through one article in the Malaysian online news website, Utusan. Initially I think it can't be that serious. However through reading, I could understand that almost half of the population in the US are allergic to milk and it can cause serious problem to certain people such as cough and breathlessness. As I read further, I found that people are allergic to different kind of things such as shell food, dust mite, pollen etc.

I have allergy too. Some of them I can avoid, food such as prawn and crab. But others

Monday, 30 July 2007

Kerja, kerja

Setelah menyingkap kembali perjalanan hidupku selepas entry bercuti di negara orang, aku dapati rupa-rupanya sudah banyak juga perkara ku lalui sepanjang cuti summer ini. Memanah, pindah rumah, belajar Bahasa Arab, jadi host kepada rakan-rakan yang turun ke London, kerja dan macam-macam lagi.

Selepas pindah rumah, aku mula belajar Bahasa Arab. Dalam masa yang sama, aku cuba mencari peluang pekerjaan bagi mengisi masa lapang dan kocekku. Dalam minggu kedua pengajian Bahasa Arab, aku dipanggil untuk temuduga kerja di IS department Uni ku. Beberapa hari kemudian pula, aku diminta untuk mengisi kekosongan kerja sebagai receptionist di sebuah bangunan London ini. Hatiku terasa agak berat untuk menerima permintaan tersebut kerana aku merasakan kerja di IS department lebih menarik dan mencabar. Namun demikian, setelah menimbang pro dan kotra antara dua pekerjaan tersebut, akhirnya aku memutuskan untuk bekerja sebagai receptionist.

Tanggal 13 Julai, aku memulakan latihan sebagai seorang receptionist. Tugas aku pada hari itu agak berat kerana ramai orang yang chek-in pada hari tersebut. Minggu berikutnya merupakan minggu yang paling berat bagiku kerana aku belajar dan bekerja setiap hari. Pada sebelah pagi, aku menghadiri kelas selama 4 jam. Kemudian selepas solat Zohor, lunch dan berehat sebentar, kira-kira pukul 3.30 petang, aku terus ke tempat kerja. Habis kerja pukul 12 tengah malam, maka tak dapat hafal vocab dan siapkan homework. Walaupun kerja tak seteruk builder, aku tetap rasa letih yang amat sangat. Mungking sebab tak cukup rehat. Suatu hari, oleh kerana letih yang amat sangat dan tak siap homework, aku rasa malas sangat nak pergi ke kelas Bahasa Arab. Namun setelah dinasihati oleh Shafiq Aymand, aku pergi juga.

Apa yang menarik pasal bekerja sebagai receptionist ini adalah kawan-kawan di London ini memberi sokongan yang penuh kepadaku dan mereka juga excited apabila mengetahui aku bekerja di tempat tersebut. Ada yang datang jenguk tengok aku bekerja, ada yang telefon menyamar sebagai customer kacau aku dan kadang-kadang kami bersama-sama makan malam di kantin dekat bangunan tersebut. Thanks guys. Selain itu, ada juga yang terkejut apabila nampak aku bekerja di meja recptionist di situ, kebanyakannya kawan-kawan yang belajar di luar London.

Kerja sebagai receptionist, lapan jam sehari sungguh memenatkan, maklumlah sebelum ini biasanya aku selalu lepak kat rumah ajer. Bila letih kerja ni, teringat cerita Ust Hasrizal yang sentiasa sibuk. Sekarang dapat faham akan cabaran yang beliau hadapi dengan lebih baik. Rasa kagum dengan ketabahan beliau menghadapi cabaran sebegitu. Bila aku komplen kat Shafiq Aymand pasal tak larat kerja, dia kata medic students dan doctors lagi letih kalau nak banding kerja aku tu. Beban kerja diorang berat dan waktu bekerja agak lama juga. Mendengar cerita beliau membuatkan aku insaf dan sedar bahawa ada orang yang menghadapi cabaran yang lebih hebat dari aku. Redha sahajalah...

Walaupun receptionist merupakan watak kecil sahaja di tempat aku bekerja itu, namun amanah dan tanggungjawab yang dipikul agak besar. Tanggungjwab menjaga keselamatan pelawat, bangunan, wang dan harta dalam bangunan tersebut terletak di atas bahu receptionist. Aku boleh menerima atau menolak permohonan orang untuk sewa bilik. Kalau mahu aku boleh saja bagi orang masuk bilik tanpa bayaran, tapi itu pecah amanah namanya. Kadang-kadang aku terpaksa menghampakan pelawat ataupun orang yang menelefon kerana tidak dapat membantu mereka apabila bilik penuh ataupun atas sebab-sebab yang lain.

Walaupun kuasa yang ada padaku ketika itu sangat kecil, namun cabaran tetap ada. Ada sesekali , pelawat (bukan pelajar undergrad) suruh aku tipu, bagi harga student walapun dia tidak layak mendapat diskaun tersebut. "Tulis ajer student, bukan ada orang tahu!" katanya. Ada juga yang kata tak tolong member. Semasa bekerja di sini, kadang-kadang dapat benda free dari pelawat-pelawat dan juga beberapa keistimewaan seperti teh tarik free sebab kenal tauke kantin. Seronok juga rasanya.

Berdasarkan situasi yang aku hadapi ini, aku boleh faham macam mana orang boleh terjerumus dalam gejala rasuah walaupun pada mulanya orang itu adalah orang yang 'baik'. Mula-mula masa jadi pegawai rendah, tipu sikit-sikit sebab orang tak tahu, lepas tu lama-lama dah jadi habit tak rasa apa. Ditambah pula orang selalu kasi hadiah, belanja dsb. Mula jadi bias, kronisme. Bila naik pangkat jadi pengarah sebuah jabatan atau kementerian, deal dengan projek yang besar-besar, setiap satu bernilai puluhan juta ringgit. Masa tu pula minta 10%, 20%, 30% daripada kontraktor. Syaitan yang licik menghasut buat jahat, tak hasut kita terus buat yang teruk terus, dia hasut buat jahat sikit-sikit, step by step. (Ini hanyalah hipotesis aku berdasarkan extrapolasi pengalamanku yang sedikit)

Setelah sekian lama pasrah tak dapat intern dan kadang-kadang jeles tengok orang lain dapat intern, akhirnya aku dapat juga tawaran intern dua minggu lepas. Alhamdulillah, aku amat gembira. Maka pada hari Isnin yang lepas, aku berhenti kerja dan Kiko telah mengambil alih tugasku sebagai receptionist di Malaysia Hall London. Alhamdulillah, aku tidak menghadapi masalah meletakkan jawatan. Malah, pegawai-pegawai di sana mengucapkan selamat berjaya untuk intern kelak. Apapun pengalaman bekerja di sana merupakan sesuatu yang amat beharga dan menarik. Aku dapat kenal dengan bermacam-macam orang dari pelbagai latar belakang dan belajar melayan kerenah pelanggan macam-macam ragam.

Sekarang aku sudah nampak hikmah bekerja di Malaysia Hall berbanding kerja di Uni. Kalau kerjadi Uni mungkin susah nak berhenti. Aku terasa semua perkara yang aku lalui sebelum ini seolah-olah sudah diatur. Banyak perkara yang aku buat sebelum ini nampaknya seolah-olah tak ada perancangan langsung, sekadar mengikut peredaran masa. Tapi kini alhamdulillah, semuanya sudah jelas. Aku juga gembira kerana semua perkara yang dihajatkan dapat dicapai. Mungkin ini berkat doa ibu bapa dan juga sahabat-sahabatku. Doakan kejayaanku di tempat kerja baru pula.

Monday, 23 July 2007

The end of Level 1

Friday, 20 July - Today marks an important point in my 'summer holiday life'. I had finishes my study in Arabic for level 1 in Ibn Jabal Institute. All praise to Allah, I managed to endure the challenges (e.g laziness) during the courses. Thanks to the support given by my parents and friends.

Photo courtesy of Ibn Jabal Facebook Group



I really enjoyed following the course. Through the course, I gained a lot of knowledge especially about Arabic grammar. Understanding Arabic allows me to have a better access to Islamic knowledge. This gave me better appreciation to the Quran and Arabic terms used in religious talks. I would consider this as a life changing event because it has lifted me from not understanding to little understanding.

I also managed to get new friends. They are really good people. Being with them in the class, makes me feel motivated. I will be missing these brothers. I hope I can see them in other occasion in the future.

By the end of the lecture @ class, we had our Jumah prayer in the classroom due to request from the sisters and we are kind of late to go to the mosque. Brother Mamoon, our teacher gave the khutbah. I found that his khutbah is very interesting and inspiring. Eventhough it is short, there were many points of nasiha was given. I could not put everything here.

He began the khutbah by reciting surah Al-Alaq and few ayah from the Quran. Iqra-means Read! It an order verb derived from qa-ra-a. Why is it that the first ayah revealed is the order to read?

The importance of reading Quran in our life. As muslim, we believe that Quran is revealed to His Messenger. It is the word of God. It is the highest source of reference in our life. As a muslim, we should read the Quran everyday. Rasulullah pbuh states that the person who read Quran less than 10 ayah in a day is in a state of heedlessness.

Read with the name of god. It is important for us to renew our intention in doing every action. The right intention is the prerequisite that worship to be accepted by Allah. A prayer, might not accepted by Allah if we do not have khusyu' or the intention is to show off, riya'. Riya is a form of shirk.

Have true understanding. Understand the world according to Quranic perspective, not your own. The problem with muslims now days is not everyone of us understand the Quran, including me. Correct understanding can only be obtained, by learning the language itself. This is because if you read translation, it had lost half of its true meaning. Eventhough reading without understanding will give spiritual benefit, reading and contemplate, reflect upon oneself will give better benefit to us. As we all know, quran is revealed to all mankind. It has been said that, the moment you understand the Quran, you will feel as if it is the moment it is revealed to you. This is because previously, you know the Quran is there but you don't really understand what is it's content.

Level of understanding. For a scholar, he or she can understand the Quran in terms of linguistic, social, history etc. In order to achieve the scholarly level of understanding, one have to spend tremendous amount of time in his life. For those who are not able to do so or do not have access to scholars, it is enough to read and reflect upon yourself based on your understanding. That will benefit yourself. Everyone of us have a mushaf, therefore read and reflect!

# end of khutbah

After we finishes the Jumah prayer, the brothers planned to have lunch together but Bro Mamoon could not make it. As we about to depart, Bro Mamoon adviced to me was to work on my vocab. Inshallah. Jazakallahukahiran to my Arabic teacher and good luck to you in Egypt.

Thursday, 19 July 2007

Hayya bil arabiyyah

Since moving to new house in Bayswater, I was extremely busy. I took an intensive Arabic course in Ibn Jabal Institute. The course was really good and the teacher is funny. It makes learning arabic really fun. The good thing about this course is, the notes was arranged in a really systematic way. Therefore I can easily understand what was taught in the class. I found that arabic is an interesting language. It works like mathematics, i.e formulaic. If you put a preposition before a noun, the word ending sign will change. Same thing happen for other kind of words.

Personally, I find the course is really challenging. Despite have to spend 4 hours a day attending classes, we are expected to spend another 4 hours to memorise the vocab, do homework and some reading. At this stage I thin k I can read and understand the arabic structure. Alhamdulillah, I am very glad. However I need to work out more on the vocab and the exercises to strengthen my understanding.

I would like to share an inspiring piece of advice from my Arabic teacher yesterday. He said, he know most of the students in the class took the course because they want to understand the Quran. Therefore he asked us to purify our intention learning arabic. He also reminds us about the hadith which means something like 'when His servant walks towards Him, Allah will run towards him (closer)'. So treat every effort (doing homework, memorising vocab and attending class) in understanding the arabic to understand the Quran as an act of worship. In fact it is a worship if the intention is correct. This is a babystep toward Allah. He also reminded us to spend an hour on arabic everyday. By having the knowledge about the grammar and vocab, inshallah, one day everyone will be able to read and understand the Quran without having to look at the translation.

I hope I can maintain my good work and be able to understand the Quran wthout referring the translation. Inshallah I will pursue level 2 part-time during next academic year.

Wednesday, 11 July 2007

Menghadapi Dugaan Di Musim Panas Sediakan Payung Taqwa: Translated by Umm Adam

Terima kasih kepada saudara Shafiq yang memberitahu aku tentang artikel ini. Tulisannya sangat kena dengan artikel-artikel aku lepas. Semoga bermanafaat untuk semua

Menghadapi Dugaan Di Musim Panas Sediakan Payung Taqwa:

Ust. Suhaib Webb

Translated by Umm Adam

Asalamu alaykum,

Harapanku agar sekalian pembaca semuanya sihat, dan doaku, agar jiwamu terasa hampir dengan Allah sentiasa. Disini aku ingin berkongsi pengalaman dengan para pembaca. akan saat permulaan aku memeluk agama Islam, lebih kurang 10 tahun yang lepas. Dugaannya besar sekali bagiku, terutama sekali berkaitan dengan isu “awek-awek” atau gadis-gadis jelita. Di kampus universiti memang tidak terkira godaannya. Apa tidaknya, cara hidupku sebelum memeluk Islam berbeza sekali dengan cara hidup Islam yang seharusnya. Aku berpeluang mengecapi kejayaan sebagai seorang DJ. (Sukar untuk aku menggambarkan betapa gembiranya hatiku ketika aku mula-mula membuat re-mix lagu dengan “four track mixer”. Pasti pembaca mentertawakanku! Ketinggalan zamanlah, brother! Tetapi hakikatnya, bakatku dalam bidang muzik memang terserlah ketika itu. Pada masa yang sama aku hampir menjadi ahli persatuan Greek - Alpha Phi Alpha di universitiku dan hampir menjalani tempoh penilaiannya yakni, “ragging” yang dipanggil “Burning Sands.” Pujian hanya bagi Allah yang memberiku hidayah sehingga aku menjadi seorang Muslim dan mula menjauhkan diri dari perkara-perkara mungkar sebegini. Semua dugaan-dugaan ini merupakan cubaan yang hebat bagiku, namun tidaklah sehebat cubaan yang berkaitan dengan kaum Hawa.


Aku faham benar perasaan remaja dan pemuda-pemudi ketika berhadapan dengan bermacam dugaan-dugaan orang muda. Di Barat musimnya bertukar-tukar sepanjang tahun, dari musim sejuk ke musim bunga, dari musim bunga ke musim panas. Apabila musim panas tiba, godaan yang datang di sekitarmu semakin meningkat kerana manusia disekitarmu gemar menyingkap pakaian mereka. Dari pakaian yang menutupi tubuh di musim sejuk, tiba-tiba bertukar stail kepada pakaian yang mendedahkan tubuh di musim panas. “Jangan ditenung! Jangan ditengok! Jangan dilihat!

Sukar sekali untuk mengelakkan penglihatan ini dari menjamah juadah yang di depan mata sekiranya hati dan rohani tidak akur dengan Kebesaran Allah dan jiwa tidak bersyukur dengan Rahmat dan Limpahan Kurnia-Nya.

Disini ingin ku kongsi serba sedikit ilmu yang ku kutip dari Sheikh Ibrahami al-Khalifa yang datang menziarahi Mesir dari Arab Saudi selama beberapa minggu. Malam kelmarin aku berpeluang menghadiri program bacaan Shamail Muhamadiyah darinya. Memandangkan semua peperiksaanku telahpun selesai, aku berniat untuk mendapatkan manfaat darinya seketika dia berada di bumi Mesir ini. Seketika aku menulis artikel ini, pusat bandar Kahirah terbayang di mataku. Jalannya penuh sesak dengan kereta, bas, keldai, lembu dan pencemaran alam. Udara disini begitu panas dan kotor. Bayangkanlah! Apabila titisan air sembahyang diwajahku bercampur dengan debu panas Mesir, ia menghasilkan habuk yang tidak banyak bezanya dari habuk yang terkeluar dari beg vakum (vacuum bag). Cuaca panas terik sebegini membuatkanku terkenangkan yang jauh…termasuklah semua “homies-ku” di Amerika: My Boyz di Chicago, “brothers” di L.A. dan “the Bay”. Rindu rasa hatiku pada mereka. Perasaan kasih kepada saudara Islam kita adalah perasaan yang timbul dengan sendirinya dan patut kita hargai sepenuhnya. Bagaimana agaknya tingkah-laku seseorang itu apabila kehilangan dompet ataupun buku ceknya? Sebeginilah sepatutnya kita bertingkah-laku terhadap saudara seagama kita yang tiada disisi.

Menyambung kisah seterusnya. Sheikh Ibrahimi seterusnya mengupas kitab Risalat Mustarshidin karangan al-Muhasibi dengan tahqiq oleh Sheikh Abdul Fatah Abu Ghuda, salah seolah ahli hadith terhebat se-abad yang lepas. Sheikh tersebut mengingatkan para hadirinnya bahawa ibadat harus dilaksanakan dengan hati yang jelas membayangkan akan hampirnya Hari Akhirat itu. Kita harus sentiasa membayangkan seolah-olah kehidupan kita sekarang ini telah berada di penghujungnya, dan pada bila-bila masa sahaja Allah akan menemukan ajal kita. Ujar Sheikh tersebut,” Bersedialah kalian! Jangan terpedaya dengan keenakan dunia ini! Kita harus menjadi insan yang salih. Kita harus menghormati semua orang and mendirikan sembahyang setiap waktu dengan tulus ikhlas, seolah-olah kita sudah bersedia untuk meninggalkan dunia ini.” Dengan penuh bijaksana, Sheikh Ibrahimi mengaitkan setiap dosa yang sering kita lakukan dengan sifat tanggungjawab yang sepatutnya ada dalam diri kita. Kita harus merasa tanggungjawab untuk mengelak dari melakukan dosa kerana kita tahu bahawa setiap insan itu pasti menemui maut. Selepas menghembuskan nafas yang terakhir, kita akan disoal tentang semua amalan kita di dunia ini. Sebak dadaku mendengar nasihat dan hikmah yang terkandung dalam Kitab Imam al-Muhasibi sebagaimana yang dikupas oleh Sheikh Ibrahami itu.

Ini sekadar nasihatku untuk saudara dan saudariku sekalian:

Sheikh Ibrahimi turut menyelitkan suatu kisah menarik berkaitan dengan isu tanggungjawab terhadap dosa-dosa yang kita lakukan saban hari. Bagiku kebolehannya menyelitkan kisah kehidupan seharian dalam perbincangan agama, adalah suatu petanda akan seorang imam, guru atau sheikh yang berkaliber. Stail ceramah beliau bisa melatih lebih ramai pendakwah akan datang, melembutkan hati pendengarnya and mematikan bara api yang menyala disebabkan oleh dosa-dosa yang pernah kita lakukan. Sheikh tersebut mengisahkan berkenaan seorang anak muda dibawah pemerintahan Khalifah ‘Umar. Pemuda ini hidup bergelumang dosa kerana asyik menurut nafsu dirinya sendiri. Pemuda ini akhirnya terperangkap disebabkan oleh tenungan terhadap seorang gadis. Dikala dia hampir melakukan dosa dengan gadis tersebut, tiba-tiba kedengaran olehnya bacaan suci Al-Qur’an, lalu dia bangkit berdiri sambil menggeletar ketakutan mengenangkan seksaan Allah lalu tidak semena-mena dia menghebuskan nafas akhirnya di situ juga. ‘Umar yang mengebumikan mayat pemuda ini selepas mendengar akan cara matinya, terus membacakan sepotong ayat dari Surah al-Rahman yang berbunyi: “Dan bagi orang yang takut akan saat menghadapi Tuhannya ada dua syurga.” Tiba-tiba saja muncul jawapan dari dalam kubur pemuda itu yang mengatakan, “Kami dapati bahawa janji Tuhan itu benar.”

Saudara saudariku sekalian,

Hakikatnya godaan di musim panas itu memang hebat buatmu. Menurut penelitian statistik di Barat, apabila cuaca meningkat, kejadian jenayah turut meningkat. Di dalam menghadapi ujian sebegini, penting sekali bagi kita mengingatkan Ke-Agungan Allah dan segala limpah kurnia-Nya. Berfikirlah sejenak! Cuba dipadamkan mesin PS3 itu! Letakkan I-Pod itu ketepi dan berfikirlah walaupun seminit. Cuba dibatasi penggunaan Internet yang terlalu kerap and sedarkan diri kita sendiri bahawa Tuhan akan menyoal kita semua akan penggunaan masa kita dizaman muda. Apakah perancangan masa hadapan kamu? Bagaimana pula perancangan masa santai kamu di musim panas ini?

Cubalah ditutup semua alat-alat hiburan buat sementara dan alihkan tumpuanmu ke lubuk hatimu pula. Sediakan suatu matlamat atau perancangan untuk berbakti kepada masyarakat sekeliling. Kita harus sentiasa mengingatkan diri kita, bahawa Tuhan itu sentiasa memerhatikan kita, termasuklah di waktu kita menghadapi dugaan. Sekiranya dugaan itu begitu sukar untuk kita atasi, Tuhanlah yang Maha Mengetahui akan kesulitan yang kita hadapi. Inilah peluangnya untuk kita berdo’a kepada Nya dan memohon perlindungan Allah dari godaan Iblis. Aku yakin kalian semua mampu menjalankan berbagai aktiviti berfaedah untuk masyarakat sekeliling kita.

Disini inginku sarankan beberapa aktiviti:

1. Melawat tempat-tempat menarik dan berfaedah dengan sahabat yang baik perilakunya.

Menurut hadis Rasulullah SAW:

“Keimanan seseorang itu amat berkaitan dengan iman rakannya” Begitu juga

kisahnya dalam hadis Nabi yang mencerita kisah tiga orang pemuda yang

terperangkap didalam gua. Mereka tidak mungkin dapat keluar dari gua tersebut

jika tidak disebabkan oleh keikhlasan ketiga-tiga anak muda itu yang

akhirnya menggerakkan batu besar yang menutup gua tersebut sedikit demi sedikit.

2. Sediakan perancangan kamu di musim cuti ini, dalam bentuk:

Kemasyarakatan: hulurkan sumbangan sukarela dengan persatuan Muslim

atau bukan-Muslim dikawasan tempat tinggalmu.

Kerohanian: teguhkan sembahyang lima waktu setiap hari dan lebih bertuah lagi

jika dirimu mampu mengerjakan sembahyang tahajjud dan puasa sunat.

Pendidikan: hadiri kelas pengetahuan Islam untuk meneguhkan imanmu

Kekeluargaan: luangkan masa dengan suami atau isteri (segerakan bernikah

jika mampu), anak-anak dan kaum keluarga.

3. Sertai aktiviti-aktiviti seperti berikut:

1. Qiyamullail

2. Pertandingan sukan seperti basketball sepanjang malam. Ini boleh diikuti

oleh Qiyamullail, solat Subuh dan disudahi dengan roti canai mamak.

3. “Sleepovers” di rumah rakan.

4. “Camping” atau berkelah di tepi pantai.

5. Beri’tikaf seminggu sekali

Ku do’akan semoga Tuhan sentiasa menghulur bantuan dan rahmat-Nya buat kita, agar kita menggunakan masa dengan aktiviti yang berfaedah. Sekiranya pembaca sekalian ada mempunyai banyak idea lain lagi, silalah kirimkan idea tersebut padaku.

www.suhaibwebb.com

Sunday, 1 July 2007

Perubahan

Sudah lama nak tulis pasal perubahan, tapi selalu rasa macam tak sesuai. Memandangkan aku tengah free ni, tulis sahaja la...

Pernah suatu ketika aku terfikir bahawa apa ertinya bila mencecah umur 23 tahun. Dari segi matematik, ia merupakan no perdana (prime number) dan nombor ganjil. Di dalam hati ini juga sebenarnya wujud rasa ganjil. Tahun lepas, ketika berusia 22 tahun, aku tertanya-tanya, apakah bezanya antara orang yang berumur 22 dan 23 tahun. Apakah hanya terletak pada tempoh hidup di dunia ini atau ada sesuatu yang berbeza. Aku pernah bertanya kepada Zacharias apakah perasannya menjadi orang yang berumur 23 dan katanya, biasa sahaja, tiada beza apa pun.

Nampaknya aku pun rasa sama seperti dia sekarang. Tiada apa sangat. Tak rasa excited, mahupun down. Kadangkala aku merasakan aku adalah sama seperti diri aku ketika usia belasan tahun dahulu.

Sewaktu form 1, aku memandang tinggi senior-senior form 4. Diorang nampak matang, hebat dalam memimpin budak-budak sekolah dan organise macam-macam benda yang best. Bila masuk Kolej pula, respect dengan senior-senior. Begitu juga bila first year di UK, rasa hormat seniors. Tapi bila aku berada di posisi mereka, tiada apa pun. Aku rasa perangaiku dan cara fikirku sama sahaja.

Namun apa yang aku tahu, dengan bertambahnya usia, pengalamanku semakin bertambah. Bertambahnya pengalaman, semakin banyak pengajaran yang ku pelajari. Dengan bertambahnya pengajaran yang aku pelajari, sebenarnya ia telah mengubah diriku serba sedikit tanpa kusedari.

Aku masih ingat lagi ketika di bangku sekolah rendah, aku merasakan masa seolah-olah berlalu dengan begitu perlahan sekali. Tanggungjawab yang dipukul tidak seberapa. Tiada apa yang perlu aku risaukan. Kehidupan ketika itu hanya berkisar kepada benda-benda yang seronok sahaja. Main bola, kejar-kejar, dan macam-macam lagi permainan dengan kawan-kawan waktu petang. Tengok TV dan baca komik Ultraman, Flasman, Tomato man doraemon dsb.

Tapi kini, berbeza sekali. Masa bagaikan tidak cukup. Setiap kali bertemu hari Jumaat sebelum menunaikan solat Jumaat, aku terasa baru sahaja menunaikan solat jumaat sebentar tadi. Telalu banyak perkara yang aku risaukan, perlu siapkan dan tanggungjawab yang dipikul. Dalam masa yang sama aku sering mahukan perubahan, cepat bosan dengan cara hidup rutin. Selalu berharap akan perkara-perkara yang aku concern akan berubah menjadi lebih baik.

Aku terfikir, apakah aku akan menjadi orang yang sukakan perubahan selamanya? Mungkinkah suatu hari nanti aku adalah orang yang bencikan perubahan pula?

Maaflah kalau blog aku ini terlalu self-centered. Mungkin korang tak concern pun apa yang aku tulis ni. Tapi sebab blog ni blog aku, aku tulis ajerla apa yang aku suka, hehe.

Saturday, 30 June 2007

Pindah rumah

Kerja-kerja pindah rumah telah selesai. Walaupun dapat pinjam kereta untuk mengangkut barang-barang dari rumah di Edgware Road ke rumah tumpangan di Bayswater, aku tetap rasa letih yang amat sangat. Oleh kerana banyak sangat barang yang perlu diangkut, kami terpaksa membuat 2 'trip'. Terima kasih kpd AA kerana sudi membawa kereta pada malam jumaat lepas.

Aku rasa agak berat hati untuk meninggalkan kawasan Edgware Road kali ini. Mungkin kerana aku sudah biasa dengan kawasan itu dan banyak benda menarik yang terpaksa ditinggalkan. Apapun hidup mesti diteruskan, ada banyak lagi benda menarik yang bakal menanti di masa depan.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Wednesday, 27 June 2007

BUSA Outdoor 2007 (15-17June)

Ahad, 17 Jun
Kira-kira pukul 4.30 petang, aku tiba di rumahku. Setelah selesai mandi dan mendirikan solat, akupun berehat.

Dalam keletihan ketika aku berehat di atas katilku, room mate aku pun pulang.
"Amacam? Menang?" tanya Mat Lut tentang pertandingan memanah yang aku sertai semalam.
"Menang tak ada la... Letih ada laa... He he" jawabku.

BUSA Outdoor Archery Competition
Alhamdulillah kali ini aku sempat merasa memanah dalam BUSA Outdoor di Lilleshall National Sports Centre. Aku teringin nak join BUSA outdoors sejak tahun lepas lagi. Tapi aku tak dapat join tahun lepas sebab balik awal. Tahun ini, pertandingan ini diuruskan oleh kelab memanah Cambridge.

Disebabkan aku register lambat, tak ada accomodation untuk aku. Maka terpaksalah aku tidur dalam Khemah. Terima kasih kepada SMamat yang sudi meminjamkan khemahnya yang canggih itu. Khemah tu memang berguna giler. Tapi bagus jugak sebenarnya sebab duduk khemah lagi murah dan dekat dengan tempat memanah.

Jumaat
Aku pergi ke tempat memanah tersebut dengan menaiki train. Gi sorang-sorang ajer sebab orang lain nak pi pukul 1.30, waktu solat Jumaat. Aku bertolak dari Euston ke Birmingham kira-kira pukul 3.10 petang. Seperti yang dijangkakan, aku tiba di Birmingham New Street Station lebih kurang 4.40 petang.

Setibanya di situ, aku dapati hujan turun dengan lebatnya sehingga ada train yang terpaksa dibatalkan kerana banjir, keretapi tak dapat lalu. Aku pun risau juga takut-takut keretapi aku pun tak ader. Maka aku pun naik atas tanya orang kat tempat jual tiket. Dia kata tunggu kat platform 4b. Lega, nasib baik ada. Kira-kira pukul lima, aku pun meneruskan perjalanan dari Birmingham ke Telford Central.

Di Telford, hujan masih turun dengan lebatnya. Aku berehat sebentar di train station sambil menelefon team mate yang lain, tanya macam mana nak gi sana. Saja nak konfem, walau pun tahu kena ambil teksi.

Tambang teksi dari train station ke sports centre itu agak mahal, £15. Sama dengan harga tiket train London-Birm. Mungkin sebab jauh sangat kot, 30 minit baru sampai.

Sebenarnya tiada apa aktiviti khusus pada hari Jumaat. Pertandingan sebenar adalah pada hari Sabtu. Aku terpaksa datang awal sebab pertandingan mula pukul 9 pagi. Memang tak sempat kalau bertolak hari Sabtu.

Setelah memasang khemah di bawah pokok yang rendang di sebelah team wales, aku pun jalan2 tengok kawasan. Malangnya lupa ambik gambar. Hujan lagipun. Lebih kurang pukul 7, aku jumpa team mate aku, Ryan. Dia ajak aku gi Asda cari makanan dengan team IC. Aku pun ikut dia sebab nak 'cucuk duit'.


Tiba-tiba diorang tukar plan, diorang nak dinner kat mapley dulu (Pub laa.. mana lagi kedai yang ada kat ceruk macam tu) Nasib baik pub tu jenis untuk family dan tempat makan luas. Kami duduk jauh dari kaunter, tu je pun tempat yang muat 12 orang. Aku makan vegetable lasagna jer. Masa tu la aku dapat kenal2 sikit dengan diorang ni. Tapi aku tak reti nak join diorang sembang sebab topik pelik-pelik jer. Lagipun diorang cakap 3 kali lebih laju dari aku, terasa inferior sikit.

Lepas makan, instead gi Asda, kami gi Tesco besar kat Stafford. Rupa-rupanya layout Tesco ni mama-mana sama saja, baik UK mahupun Malaysia. Aku beli kerusi tripod dan pisang sebagai bekalan tengah buat esok hari.

Kami kembali di sports centre lebih kurang pukul 11. Setelah solat, aku pun tido... Tak larat dah nak stay up. Seronok jugak tido dalam khemah ni, dah lama sebenarnya tak berkhemah. Paling akhir, masa tingkatan 4. Disebabkan hujan, suhu persekitaran sangat rendah. Kadang-kadang mengigigl jugak la masa tido tu.

Sabtu
Shooting bermula agak lewat, kira-kira pukul 9.15. Format kali ini adalah berdasarkan FITA round. Zaman sekolah dulu aku selalu shoot ikut format ni. Setiap orang dikehendaki memanah 3 dozen bagi setiap jarak-90m,70m,50m dan 30m. Yang paling mencabar adalah, kali ini kami dikehendaki mengahabiskan semuanya dalam sehari saja. Bayangkanlah betapa letihnya aku sebaik sahaja selesai. Sebenarnya aku dah tak larat tarik bow sejak dozen yang ke dua lagi.

Peserta BUSA outdoor rata-rata adalah orang putih, tidak keterlaluan dikatakan hanya lebih kurang 10 peratus bukan orang putih, yang mana most of them adalah foreingner, including me. Aku memanah di target no 53. Target mate aku adalah dari Notts, Wales (tak ingat which uni) dan Oxford. Tapi mamat dari Oxford tak datang.



Sepanjang shooting, cuaca langsung tidak menyebelahi kami. Hujan dan panas silih berganti. Kejap-kejap hujan, angin kuat dan hujan panas. Orang asik komplen dan macam biasa, menyalahkan cuaca bila tak perform. Salah seorang daripada peserta yang memanah di target aku, target 53 terpaksa menarik diri sebab menghadapi kesukaran setiap kali menarik anak panah ketika hujan.

Shooting tamat lebih kurang pukul 6. Amazingly, walaupun aku sudah sangat-sangat tak larat, aku berjaya shoot dengan baik pada round terakhir. Sebenarnya sebab aku seronok dah nak habis. Akhirnya aku hanya berjaya memungut 300 out of 1400. Teruk gila. Apapun aku seronok dapat merasa memanah di.

Kira-kira pukul 8, upacara penyampaian hadiah diadakan. Kemudian aku join BBQ team London. Aku tak makan, sebab diorang tak beli daging halal. So just lepak-lepak tengok gelagat diorang.

Ahad
Hari ini tidak hujan dan langit sangat cerah. Walaubagaimanapun, angin tetap sejuk. Aku gembira sebab tak payah melipat khemah dalam hujan.

Lizzie menghantar aku ke train station pada pukul 12. Dan akhirnya aku sampai di rumah pukul 4.30.

Penutup
Begitulah serba sedikit pengalaman aku. Tiada apa sangat yang menarik. Biasa-biasa saja. Benda baru yang dipelajari pun tak banyak sangat. Kenal-kenal dengan orang IC, yang selama ini aku ingat diorang memang tak layan orang, tapi sebenarnya diorang layan kalau kita layan diorang.

Thursday, 21 June 2007

Days Out: Bristol (8-10 June 07)

Kadang-kadang, orang berkata:
ABN, nanti bila tulis blog jangan lupe tulis pasal bla bla...
Kita tengok apa tajuk blog ABN lepas ni...

Bagi aku, aku tidak melakukan sesuatu kerana nak ditulis di dalam blog. Tetapi aku menulis komen atau bercerita tentang sesuatu peristiwa kerana ada perkara yang menarik atau penting untuk dikongsi bersama. Mungkin sebab itu aku lambat menulis tentang lawatanku ke Bristol. Ketika aku bertolak ke Bristol, tidak terlintas lansung di kepalaku untuk menulis. Bila berada di Bristol, Amir yang mengingatkan aku fasal blog. Maaflah kalau ada yang tertunggu-tunggu...

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Tahun ini merupakan kali ketiga aku melawat Bristol. Melawat Bristol sudah menjadi macam aktiviti tahunan bagi aku. Setiap tahun, lepas exam, aku akan cari alasan nak ke sana. Bila aku cerita kat Amir dan Izu aku datang Bristol thn lepas sebab nak ambil Oyster card, diorang gelak ajer.

So, apa yang menarik sangat dengan Bristol ni? Entahlah. Mungkin sebab Bristol adalah antara bandar yang paling dekat dengan London. Perjalanan London-Bristol hanya mengambil masa 2 jam setengah. Disamping itu, kebetulan setiap kali lepas aku habis exam, orang lain masih lagi belum selesai Exam atau tak free melainkan orang Bristol. Bristol juga sebuah bandar yang indah dan menenangkan. Apapun, yang paling best adalah sahabat2 yang study kat sana.

Tujuan utama aku pergi ke Bristol kali ini adalah untuk melawat sahabatku Amar yang bakal pulang bekerja dengan sponsornya tidak lama lagi dan mengikuti program Deen Intensive selain daripada melepaskan diri daripada kesesakan kotaraya London.

Kali ini aku ditemani oleh sahabat lama atau boleh kata jiran lama di Grik dulu, Izu. Sewaktu kecil, aku tinggal di rumah TNB dan dia tinggal di rumah JKR. Kini, Izu baru sahaja grad di Middlesex University. Sebenarnya aku tidak ingat lansung pasal Izu ni. Aku agak lemah dalam mengingat orang, terutamanya yang aku kenal masa kecik2 dulu. Bagi aku, apa yang menghubungkan kami adalah ibubapa kami saling mengenali dan sepupunya pernah duduk sebelah rumah aku. Aku masih ingat aku pernah bermain-main di rumah JKR ketika aku masih kecil. Cuma aku tidak pasti samada rakan sepermainan aku ketika itu adalah dia atau orang lain. So rather than relying on the link based on the past, aku membina talian persahabatan yang baru, kenal dia sebagai kawan di sini. Aku mengambil peluang ini untuk mengenali dengan lebih dekat kawan lama aku ini. Setelah tiga hari bersamanya, aku simpulkan bahawa Izu memang best dan power. Peramah, mudah mesra dan mempunyai network of friends yang sangat besar.

Alhamdulillah secara keseluruhannya, aku sangat gembira dan berpuas hati dengan days out kali ni. Macam-macam pengalaman dan ilmu yang aku peroleh kali ini. Secara ringkasnya, aku dapat bertemu dengan rakan-rakan yang dah lama tak jumpa, dapat kawan baru, dengar ceramah Ustaz Fauzi tentang Keistimewaan Umat Nabi Muhammad, mengenali ustaz Fauzi dengan lebih dekat, makan nasi banyak2, jalan2 dan berkongsi macam-macam cerita dengan Izu, Amir dan Ustaz Fauzi. Sebenarnya banyak lagi yang aku ingin ceritakan tapi tak larat.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Inilah dia rupa main host kirorang, Amir. Hensem dan bergaya.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Ustaz Fauzi ketika meyampaikan ceramahnya

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Para hadirin kusyuk mendengar

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Selepas mendengar ceramah, sempat melihat dua kumpulan berdemonstrasi di hadapan kedai ini. Satu kumpulan suruh boikot, satu lagi suruh beli. Ada juga beberapa individu lain seperti pak cik di sebelah aku itu, yang aku tak clear apa perjuangan diorang.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Pada sebelah petangnya kami membawa Ustaz Fauzi makan angin, melawat landmarks Bristol.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Aku pun nak jugak. Spot yang sama dengan gambar pertama yang diambil ketika 1st year.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Sebelum pulang ke London, kami bergambar di Stesen Bas Bristol. Dari kiri, Izu, ABN, Faiz dan Amar.

Jazakallahu kairan kathira diucapkan kepada semua rakan-rakan di Bristol yang bersusah payah menyediakan makanan untuk kami, melayan dan menyediakan pelbagai kemudahan sepanjang tiga hari dua malam kami berada di Bristol terutamanya Amar dan Amir. Hospitality korang memang best. Semoga penalaman ini tidak luput dari ingatanku.

Friday, 15 June 2007

Bercuti di negara orang

Pemandangan dari bilikku. Buku-buku tu milik Mat Lut.

Orang selalu bertanya kepada aku. "Bila balik Malaysia?" Aku jawab, "Tak balik tahun ni..." Kemudian akan disambung pula, "Kenapa tak balik, buat apa?" Bila sampai soalan begini, biasanya aku jawab ikut keadaan dan orang yang bertanya. Biasanya aku kata nak cari pengalaman, merasa hidup pada musim panas di tempat orang. Namun, sebenarnya niat nak cari pengalaman tu hanyalah tujuan sampingan, matlamat utama aku adalah mencari ilmu. Keputusan ini dibuat setelah berbincang dengan salah seorang sahabat aku yang telah pun pulang dan baru sahaja ber'akad nikah' minggu lepas.

Sewaktu aku sibuk menghadapi exam, macam-macam idea yang timbul. Terasa nak buat macam-macam. Nak dengar talk Hamza Yusuf, join program Subha 2007, pergi DID, nak copy notes dari kawan, nak belajar bahasa arab, baca buku, cari rumah, memanah, tolong Fauzan buat game dan sebagainya.

Tapi bila sudah selesai exam pada 18 Mei, lain pula jadinya. Tak ada satupun yang aku berjaya buat dengan sempurna atau capai. Kebetulan DID bermula sebaik sahaja selepas exam tamat. Tapi aku tak pergi sebab konon-kononya takut ader meeting group project, tak mahu terlepas. Subha 2007 tak pergi sebab tak register awal-awal dan tak ada kawan.

Apapun, minggu pertama lepas exam agak produktif. Aku berpeluang makan bersama WSWJ dan Fawwaz setelah mendengar talk tentang ideologi dan multiculturalism. Di samping itu, aku juga menerima kunjungan sahabat KMYS dari Liverpool, Ikmal, yang juga baru habis exam. Dia turun London nak lawat kawan-kawan yang nak balik 'for good'. Pada hari Rabu pula, aku berbabeque di rumah Ammir bagi meraikan sahabatku yang baru tamat pengajiannya, Firdaus. Pada hari Jumaat pula aku berjaya menyiapkan transkrip interview yang telah lama tertangguh.

Minggu kedua pasca-exam adalah minggu yang paling tenat for my mental and spiritual state. Tak ada benda yang bermanafaat yang aku lakukan. Nak keluar rumah pun malas time tu. Asik bermarathon Movie, dari pagi sampai malam. Habis semua cerita aku layan termasuklah Pirates of Carribean. Masa tu terasa bersalah jugak tengok sorang-sorang sebab roommate aku, Mat Lut tengah sibuk menyiapkan projeknya. Tapi apa nak buat lagi. Tambah pula keinginan melayan movie tak dapat dikawal sebab banyak cerita best-best. Kadang-kadang aku bertanya kepada diri sendiri, "Hidup apakah macam ni?"Akhirnya pada hari Khamis, aku memutuskan untuk berhenti melayan movie macam orang gila tu. Hari Jumaat kesokannya, aku ada group meeting bersama our external supervisor untuk Projek MEng di UCL. Petangnya pula aku pinjam notes dari kawan aku. Pada hujung minggu pula aku pergi dengar talk Hamza Yusuf di Euston.

Minggu ketiga. Alhamdulillah aku mendapat sedikit ketengan di jiwa. Buku yang aku beli semasa di gerai buku semasa talk Hamza Yusuf telah membantu aku untuk mengisi masa lapangku dengan perkara yang bermanafaat. Olahannya sangat menarik dan kandungan buku tersebut sangat berguna. Hujung minggu, aku pergi ke Bristol untuk melawat Amar yang akan pulang 'for good'. Inshallah, aku akan ceritakan dengan lebih lanjut di masa akan datang.

Kini. Minggu keempat. Prioriti aku berubah sedikit. Memandangkan bakal housemate dah free sedikit, aku menumpukan kepada usaha mencari rumah. Tapi hingga kini kami masih lagi belum menemui rumah yang sesuai. Agak sukar untuk mencari rumah yang besar tetapi murah di kawasan yang strategik seperti Bayswater. Minggu ini jugalah, aku baru berjaya mendapat kekuatan semula untuk menghadiri majlis ilmu bersama Ustaz Erfino di MSD setelah sekian lama tak pergi. Lepas menulis ini pula, ishallah aku akan pergi ke Lilleshall National Sorts Centre untuk menyertai BUSA Archery Competition. Kali ni aku tak bersedia sangat. Fitness pun berada di tahap yang sangat rendah. So, pergi kali ini just untuk cari pengalaman sahaja. Nak perform tu tak tahulah. (Kalau perform pun belum tentu dapat medal, tapi puas hati, tu ajer).

Rupa-rupanya, banyak betul halangan dan cabaran yang perlu aku hadapi dalam perjalanan untuk mencari ilmu ini. Kekangan utama adalah 'duit'. Kat sini semua pakai duit. Kedua, masa. Kalau nak join program-program biasanya kena daftar awal, tak boleh main taram ajer. Tempat selalu penuh. Tapi itu hanyalah alasan. Bak pepatah Melayu, 'Mahu seribu daya, tak mahu seribu dalih'. Sebenarnya niat dan azamku yang lemah. Kalau ada azam sudah pasti akan diusahakan sehabis baik dan perancangan dibuat dengan teliti bagi memastikan perkara yang ingin dilakukan dapat dibuat juga akhirnya.

Kini, lebih sebulan telah berlalu. Aku masih lagi belum berjaya mencapai matlamatku. Apakah aku berjaya memanfaatkan musim cuti di negara orang kali ini? Aku tidak mahu memberi jawapan yang tidak tentu arah lagi seperti "Entahlah Labu... Aku pun tak tahu nak buat apa. Tengokla nanti..." Moga-moga Allah membuka jalan kepada aku.

Monday, 11 June 2007

'Banjir' strikes again

The capital of Malaysia, Kuala Lumpur once again was flooded yesterday after was flooded few days before due to heavy rain. I would like to express my sympathy to KL people who were affected by the flood. May Allah gives you strength and be patient in dealing with such terrible condition. I hope the government and related bodies will take necessary action to prevent this incident occurs in the future. I believe many NGOs including Yayasan Amal will come down to KL the help them.

After all, everything is under the Allah's power. Whatever He will, will definitely happen. As a believer, we should contemplate upon this. Maybe this is His punishment and reminder for the people involved in maksiat (wrongdoings), which is widespread in KL despite as a test.

'Banjir' strikes again

The capital of Malaysia, Kuala Lumpur once again was flooded yesterday after was flooded few days before due to heavy rain. I would like to express my sympathy to KL people who were affected by the flood. May Allah gives you strength and be patient in dealing with such terrible condition. I hope the government and related bodies will take necessary action to prevent this incident occurs in the future. I believe many NGOs including Yayasan Amal will come down to KL the help them.

After all, everything is under the Allah's power. Whatever He will, will definitely happen. As a believer, we should contemplate upon this. Maybe this is His punishment and reminder for the people involved in maksiat (wrongdoings), which is widespread in KL despite as a test.

Thursday, 7 June 2007

Unbiased and consistency

Sometimes we see in TV or internet we see commentaries saying that X produced unbiased documentary, make unbiased review etc. I wonder how can a 'self-interest' creature like human can be unbiased? Every people in this world hold and believe in different values. What are the criteria that determines that a documentary made by some secular people about Islam is unbiased? I hope one day I can grasp the idea of 'unbias'ness.

~~~

Being consistent is very challenging. Your stand must remain the same in any situation and towards anybody. In other words, double standard. Sometimes it is difficult to be consistent especially when it your ego, dignity, income etc. being threatened. It requires courage. Many people have shown this including Syakh Hamza Yusuf. He condemned the Muslims who involved in terrrorisme activity and at the same time he condemned the American Foreign Policy, get American troops out of Iraq. Both of them which brings destruction to the world peace.



Changing the Tide - Hamza Yusuf


Who Speaks For Islam - with Ray Suarez & Hamza Yusuf

'YouTube'ing

Before this I had no idea why is it, people like SMamat says that there are many interesting videos in YouTube. Some of them who were hooked on YouTube says it is very, very addictive. I wonder why and how did they find those videos.

But, since the exam weeks, I had developed a habit of watching videos on YouTube. I found that there are many wonderful, fascinating, interesting, eye opening and moving videos out there. During the exam weeks I used to watch comedy programs such as Small Wonder and Little Mosque on the Prairie.

Now I understand that the key to find interesting and enjoyable videos is to have a topic of interest and the skill of choosing the correct keyword. Some interesting keyword I you like recommend to you is 'Islam', 'Islam Convert', 'Miracle Allah' and 'Hamza Yusuf'. I warn you its very addictive!

Today, I would like to share with you few videos worth to watch. Firstly, a video about a British photography student who were killed by the Israeli soldier titled 'Tom Hurndall - Documentary follows his murder by Israel'. Sadly, as I want to embed the video here, I found the video was removed. I just had watch it few hours ago. I was very impressed with this guy who was very passionate in helping the victims of war in Palestine. Even though he is not a muslim, he still stand up to defend the Palestinian against the ruthlessness of Israeli army. Why? I could not understand this before I came to the UK because in Malaysia, I see this as Muslim issue, our brothers in Palestine are killed and their houses were bulldozed. Through my experience living here, attending talks and watching videos and this video in particular, I began to understand. It is because he and other Westerners like him believe in justice and they know the true situation happening there. They are the people of principle and the principle applies regardless of race and religion. Therefore they feel the obligation to make some changes in Palestine and in defending the human right in general. I wonder how many Malaysians out there, either in Malaysia or overseas really concern about this issue. Maybe AF is much more important than this issue... Well i don't blame them completely, maybe because there is lack of exposure so people don't really care... It is our job then... to raise the awareness.

The second movie is about a debate on does criticising Israel means antisemitic?


And finally, more on Jews lobby in USA...
There are few interesting points I would like to raise here. Firstly is the effectiveness Jews Lobby work in making sure all politicians, academics and other people does not critic Israel and support Israel. How organised they are, how fast they act. Why can't muslims organise in the same manner? I mean in the sense of unity and coordination. Secondly, there are similarity of tactics used back home. I you are in the businessman's circle, you will find out that if a businessman not showing his or her support to the governing party, he or she will find difficulty in making business especially securing tender from the government agency. Besides that, I also learned that Kelantan, the state ruled by the opposition party was blocked or restricted from receiving money from the the central government. By this, by no means I'm trying to equate those party are same as these Jews lobby people.

Well I think that enough for our video collection for today. Happy Watching.

'YouTube'ing

Before this I had no idea why is it, people like SMamat says that there are many interesting videos in YouTube. Some of them who were hooked on YouTube says it is very, very addictive. I wonder why and how did they find those videos.

But, since the exam weeks, I had developed a habit of watching videos on YouTube. I found that there are many wonderful, fascinating, interesting, eye opening and moving videos out there. During the exam weeks I used to watch comedy programs such as Small Wonder and Little Mosque on the Prairie.

Now I understand that the key to find interesting and enjoyable videos is to have a topic of interest and the skill of choosing the correct keyword. Some interesting keyword I you like recommend to you is 'Islam', 'Islam Convert', 'Miracle Allah' and 'Hamza Yusuf'. I warn you its very addictive!

Today, I would like to share with you few videos worth to watch. Firstly, a video about a British photography student who were killed by the Israeli soldier titled 'Tom Hurndall - Documentary follows his murder by Israel'. Sadly, as I want to embed the video here, I found the video was removed. I just had watch it few hours ago. I was very impressed with this guy who was very passionate in helping the victims of war in Palestine. Even though he is not a muslim, he still stand up to defend the Palestinian against the ruthlessness of Israeli army. Why? I could not understand this before I came to the UK because in Malaysia, I see this as Muslim issue, our brothers in Palestine are killed and their houses were bulldozed. Through my experience living here, attending talks and watching videos and this video in particular, I began to understand. It is because he and other Westerners like him believe in justice and they know the true situation happening there. They are the people of principle and the principle applies regardless of race and religion. Therefore they feel the obligation to make some changes in Palestine and in defending the human right in general. I wonder how many Malaysians out there, either in Malaysia or overseas really concern about this issue. Maybe AF is much more important than this issue... Well i don't blame them completely, maybe because there is lack of exposure so people don't really care... It is our job then... to raise the awareness.

The second movie is about a debate on does criticising Israel means antisemitic?


And finally, more on Jews lobby in USA...
There are few interesting points I would like to raise here. Firstly is the effectiveness Jews Lobby work in making sure all politicians, academics and other people does not critic Israel and support Israel. How organised they are, how fast they act. Why can't muslims organise in the same manner? I mean in the sense of unity and coordination. Secondly, there are similarity of tactics used back home. I you are in the businessman's circle, you will find out that if a businessman not showing his or her support to the governing party, he or she will find difficulty in making business especially securing tender from the government agency. Besides that, I also learned that Kelantan, the state ruled by the opposition party was blocked or restricted from receiving money from the the central government. By this, by no means I'm trying to equate those party are same as these Jews lobby people.

Well I think that enough for our video collection for today. Happy Watching.