Wednesday, 29 October 2008

Updates from my future employer

Sat Oct 25 04:43:33 2008
Adalah dimaklumkan bahawa tuan/puan dengan ini telah berjaya dalam sesi penilaian peringkat pertama untuk Program Eksekutif Pelatih di Tenaga Nasional Berhad.
Tue Oct 28 12:57:37 2008

Congratulations,

We are pleased to invite you for an interview for the Executive Training Program (PEP) at Tenaga Nasional Berhad.

Date and Time : 3 November 2008, Monday @ 9.00am
Venue
: TNB Research Sdn.Bhd.

Please arrive 15 minutes before scheduled time and be prepared to stay for a few hours for the interview. Also have your breakfast/lunch before you come.

Please bring along your original certificates.

Change of time or date of an interview will not be entertained. Please dress appropriately for the interview.


Alhamdulillah, akhirnya.

Sunday, 26 October 2008

Keseimbangan dan keadilan

Semalam sempat berbicara dengan Wan Sah tentang sejarah pembinaan masjid di kawasan rumahku. Aku menceritakan kepada dia, bahawa tapak masjid yang baru di bina itu pernah di tuntut oleh kumpulan agama lain untuk dijadikan tempat ibadat bagi mereka walaupun sebenarnya telah diwartakan sebagai tapak masjid. Jika jawatankuasa pembinaan masjid lambat ditubuhkan, maka sudah pasti tanah tersebut akan menjadi milik kumpulan agama tersebut kerana tidak ada siapa yang mempertahankan status tanah tersebut dan hilanglah tempat untuk membina masjid. Alhamdulillah, akhirnya masjid itu selamat di bina dan sekarang pelbabagai aktiviti pembangunan dan pemakmuran masjid sedang giat dijalankan.

Hasil daripada perbincangan kami, aku sedar bahawa ini merupakan satu isu yang nyata dan sering berlaku yang terpaksa kita hadapi dalam kehidupan dalam masyarakat yang majmuk ini.
Secara ringkasnya persoalan-persoalan yang timbul adalah seperti berikut:
  1. Masing-masing mahu membina tempat ibadat masing-masing. Apabila tempat terhad, persaingan akan berlaku. Masalah akan timbul apabila ada pihak yang bertindak agresif.
  2. Adakalanya pembinaan yang dilakukan dengan sewenang-wenangnya menimbulkan perlbagai masalah serta menyebabkan wujudnya prasangka terhadap sesebuah agama.
  3. Apakah orang bukan Islam perlu dinafikan haknya untuk membina tempat ibadat masing-masing? Sedangkan dalam sejarah Islam, kita dapat lihat, di Palestin misalnya, masjid dibina berdekatan dengan gereja sahaja, tiada masalah. Jika pembinaannya dihalang, sudah pasti menimbulkan ketidakpuasan hati dan menajadi satu ketidak adilan kerana hak mereka telah diabaikan. Islam sebenarnya melindungi hak-hak orang bukan Islam, dimana ia membenarkan orang bukan Islam mengamalakan agamanya seperti yang dialakukan sejak dahulukala lagi.
  4. Timbul kerisauan di kalangan umat Islam apabila rumah ibadat orang bukan Islam semakin banyak. Seolah-olah Islam menjadi tidak menjadi dominan lagi dan takut umat Islam ada yang lari dari Islam.
Tidak dinafikan bahawa perkara ini merupakan perkara yang sensitif dan mudah disalah gunakan untuk membakar semangat perkauman dan menimbulkan huru-hara. Walau bagaimanapun, ia mesti di hadapi oleh masayarakat kita. Aku amat tertarik untuk mendegar komentar dari para pembaca. Sila tuliskan pandangan anda dalam blog ini.

Thursday, 23 October 2008

A night before the interview

I am really knackered. Did a lot of heavy work during the day and went shopping a pair of shoe for the interview tomorrow (Too bad I did not have a shoe, , the old one is still in the UK). I am barely prepared. Wadi said, nothing to be worried, they will take me to work with them anyway. Ha ha. Anyway, I hope I will go through the interview easily. May Allah help me.

Wednesday, 22 October 2008

fun with elbot

Menarik ni. Sembang ngan komputer. Boleh tahan juga la reply dia, kadang2 sakit hati juga sebab selalu buat loyar buruk. Bagus bagi orang2 yang tengah bosan kat office.

Pendekatan politik Malaysia



Sepanjang pengamatanku, terutamanya sejak pulang ke Malaysia ini, aku lihat pendekatan politik di Malaysia ini lebih kepada berorientasikan isu kaum dan agama. Jarang sekali isu-isu masalah negara samada ekonomi, sosial, pendidikan, perancagan bandar dan sebagainya dibincangkan secara matang di media, di kalangan parti politik apatah lagi orang ramai. Aku hairan adakah dengan hanya menumpukan tenaga dan pemikiran dalam bab kaum dan agama akan menjadikan negara kita maju dan bebas dari segala macam masalah yang timbul. Perlukan kita mengubah pendekatan politik yang diamalkan ini? Jika ya, bagaimana?

Monday, 20 October 2008

Shortage of Electricity Generation Engineer in the UK

I just received a news about the shortage of electrical engineer in the UK from my friend. Therefore, the UK government is relaxing the requirements for visa application for this field. It is a good news for all graduates who does not have a job yet especially those who are not bonded like me. Hopefully, it is still valid in the next 4 years.

source: http://www.workpermit.com/uk/work_permit/occupations.htm

Changes to the national shortage occupational list for work permits


06 June 2008

We have added new occupations to the national shortage occupation list for work permits and amended two occupation titles. From 18 July 2008 we will remove certain occupations from the list. Full details of all these changes are below.

Addition of new occupations

With immediate effect, we have added the following occupations to the national shortage occupation list for work permits (PDF 24K opens in a new window)

  • electricity generation engineers (27 engineering occupations, specific to the electricity generation industry, listed below); and
  • high integrity pipe welders.

These changes to the shortage list follow recent research by EUSkills (the Sector Skills Council for Utilities) and the Engineering Construction Industry Training Board (ECITB). The research has been endorsed by the Engineering Sector Advisory Panel.

As a result of these changes, work permit applications for electricity generation engineers and high integrity pipe welders will no longer need to be subject to a full resident labour market test. The guidance on business and commercial work permit ( PDF 199K opens in a new window) gives full details.

The electricity generation engineer occupations relate only to the electricity generating industry. They are:

  • mechanical engineer;
  • senior project mechanical engineer;
  • project mechanical engineer;
  • electrical engineer;
  • senior project electrical engineer;
  • project electrical engineer;
  • senior project civil engineer;
  • project civil engineer;
  • system health engineer (nuclear);
  • design engineer (nuclear);
  • work cycle planner (nuclear);
  • shift or team leader;
  • production controller;
  • plant process engineer;
  • network planners;
  • network design engineers;
  • senior project control and instrumentation engineer;
  • project control and instrumentation engineer;
  • senior project control engineer;
  • central control room supervisor;
  • assistant engineer (shift operations);
  • performance engineer;
  • system infrastructure engineer;
  • assistant chemist;
  • reactor physicist;
  • assistant reactor physicist; and
  • assistant physicist.

How credit crunch effects you?

Ah, the value of GBP is going down so the sponsors would have to spend less money, but the UK students will see the money they saved in UK bank, its value is depreciating in terms of RM. How long will this trend lasst? "Perhaps, this is the hikmah that I was unable to continue working in the UK.," uttered by one of my friend and my mom. Wallahua'lam

Jemputan, sebenarnya arahan!

We are pleased to invite you for an assessment ....

Date and Time : 24th October 2008, Friday @ 8.00am

Change of time or date of assessment will not be entertained. Please
dress appropriately for the assessment.


You are invited, but you must attend. Otherwise you will be considered as breaching the contract. Plus you can not change the date. Hm...

Alhamdulillah, akhirnya ada juga berita. Tiba-tiba rasa macam sayang pulak bila dah tahu cuti akan habis, tiada lagi masa untuk bersenang-lenang. Hu hu.

Pengajaran hari ini

Kadang-kadang menepati janji yang mudah menjadi sukar. Terutamanya apabila keputusan/janji di buat dalam kekalutan. Sebagai orang yang bertanggungjawab membuat janji untuk bertemu seseorang malam tadi, aku telah membuat kesilapan dengan mengabaikan janji tersebut dan tidak membuat sebarang tindakan susulan kerana mengikut orang lain ke tempat lain. Aku tidak sepatutnya bertindak demikian. Seharusnya, aku mengingati janji tersebut dan menerangkan kepada orang lain yang kurang tahu akan janji temu yang telah dibuat agar tidak mengbah rancangan di saat-saat akhir. Kasihan dia, dah lah dia bawak adik dia, tentu menyusahkan dia.

Wednesday, 15 October 2008

Balik Kampung

Tidak banyak yang aku nak ceritakan. Cuma ingin berkongsi sedikit kegembiraan dapat beraya di kampung bersama sanak saudara di Seberang Prai dan Kedah. Dapat la juga berkenalan dengan keluarga kembangan terutamanya generasi lama. Generasi muda pula, ada yang aku tak berapa kenal, susah sikit nak rapat sebab kurang kenal, ada yang di antara mereka belum lagi lahir atau masih lagi kecil ketika aku belum pulang.

Gembira juga dapat stay sana lama, dapat menikmati peluang hidup di kampung. Sudah lama aku meniggalkan kehidupan dalam persekitaran kampung yang menghijau. Cuma di kampung sekarang ni dilanda masalah keselamatan. Kejadiah kecurian berlaku dengan berleluasa sekali, hingga menimbulkan ketakutan kepada semua orang di sana.