Saturday, 25 July 2009

Dari Camberley ke Kepong [pt. 1 of 3]


Intern

Terkenang daku akan pengalaman memohon latihan industri (internship) pada tahun ketiga pengajianku di UK dahulu. Aku memutuskan untuk tidak pulang ke Malaysia pada cuti musim panas tahun itu dengan tujuan untuk menimba pengalaman bekerja di luar negara. Oleh yang demikian, aku telah membuat permohonan kepada pelbagai syarikat kejuruteraan di UK untuk menjalani internship. Tiba bulan April-Mei, satu demi satu surat dan email daripada syarikat-syarikat yang aku mohon internship diterima. Semuanya menolak permohonanku. “Ada orang yang lebih berkelayakan,” kata BP. Aku amat berdukacita.
Memandangkan tiada internship, maka terpaksalah aku mencari kerja-kerja lain bagi mengisi masa lapang. Susah juga nak cari kerja yang sesuai, kadang-kadang rasa kecewa. Sementara itu, aku tolong Abang Wan tulis transcript. Dapatlah duit sikit, he he.

Sinar harapan mulai muncul apabila, permohonan kerja sebagai assistant di Information System department di UCL diterima. Pada masa yang sama Pak Ya (warden Malaysia Hall) meminta aku mengisi kekosongan sebagai receptionist di Malaysia Hall, London. Bagi menjaga hubungan baik dengan Pak Ya, maka aku pun bersetuju untuk bekerja dengan MSD dan membatalkan niat untuk bekerja di UCL meskipun gaji yang ditawarkan oleh UCL lebih tinggi daripada MSD.
Pada suatu hari, aku telah menerima missed call dari suatu nombor yang tidak diketahui. Nasib baik voice message ditinggalkan. Rupa-rupanya ia adalah panggilan daripada wakil syarikat Fluor, salah satu syarikat yang aku minta buat internship dahulu. Alangkah gembiranya aku mengetahui mereka telah menerima permohonanku dan aku boleh terus masuk kerja. Lagi gembira apabila memikirkan betapa aku tidak perlu melalui sebarang sesi ujian mahupun temuduga, hanya perlu mengisi borang dan menulis esei. Kawan-kawan lain yang minta intern di tempat lain sekurang-kurangnya kena interview. Alhamdulillah.
Setelah mendapat kepastian daripada pegawai di Fluor, aku pun meletakkan jawatan sebagai receptionist di Malaysia Hall. Internship berlangsung selama 7 minggu di pejabat Fluor yang terletak di Camberley, kira-kira 40 minit perjalanan keretapi dari Stesen Waterloo. Pengalaman bekerja di Fluor sangat menarik. Aku diberi peluang untuk terlibat dalam satu projek pembinaan loji pemprosesan minyak seluas 1 km persegi sebagai Associate Design Engineer II. Skalanya yang begitu besar hampir-hampir mencapai status ‘megastructure’. Aku diberikan tugasan dalam menguruskan data cable drum yang akan digunakan dan juga menyemak pelan-pelan cable duct.
Aku amat kagum dengan budaya kerja di situ. Kerja-kerja yang dibuat sangat tersusun. Teringat aku ketika tiba untuk melaporkan diri pada hari pertama di Camberley, semuanya telah siap tersusun dan tersedia. Setibanya di dalam bilik meeting, aku diberi briefing tentang latar belakang syarikat, polisi, keselamatan, penggunaan sistem computer dan sebagainya. Kemudian kami diberi ‘welcome pack’ yang mengandungi segala maklumat-maklumat yang penting seperti computer account, email account, cara-cara menggunakan telefon peribadi, keselamatan, etika kerja, sistem cuti dan sebagainya. Department, projek, cubicle untuk bekerja pun sudah tersedia. Budaya based on trust pula jelas dirasai. Tak perlu clock in, flexible hours pula tu, kerja siap juga. Dari segi disiplin pula memang bagus, apa-apa hal mesti ikut standard. Sepanjang bekerja di situ, aku rasa tiada gap diantara boss dan subordinate ataupun antara yang tua dan muda. Lagi satu, tak terasa macam orang asing pun. Budaya menghormati agama pun bagus. Semasa first day, tak tahu ade prayer room kat ofis, aku solat kat ruang kosong tepi cubicle je. Tak de sape marah, aku pula yang segan. Satu lagi perkara yang mengkagumkan ialah budaya menghargai ilmu sudah sebati dalam budaya kerja mereka. Dalam intranet, ada ensiklopedia sendiri dan para staff boleh bertanya kepada staff yang pakar dalam forum. Manakala dalam monthly meeting pula akan ada sharing session antara jurutera mengenai perkara-perkara menarik yang dipelajari dalam projek masing-masing. Vendor juga dijemput untuk menceritakan teknologi terkini dalam bidang yang berkaitan dengan business mereka. Perkara yang baik macam ni lah perlu dicontohi. Semoga satu hari aku dapat membawa budaya positif ni ke Malaysia.




Pada hari pada hari terakhir di Fluor, selepas solat Jumaat, Joanna memanggilku turun ke admin office kerana ada beberapa perkara yang perlu diuruskan sebelum aku pulang. Macam biasa, dapat surat dan dokumen-dokumen yang berkaitan. Dia juga memaklumkan kepadaku bahawa mereka berpuas hati dengan prestasiku dan bersetuju untuk memberikan ganjaran tambahan (ala-ala bonus) kepadaku sepertimana yang dijanjikan dalam iklan internship tempoh hari. Alhamdulillah.
Tiba-tiba Joanna berkata,” Azlan, we got an offer for you” seraya menyerahkan surat sampul surat berisi surat tawaran dan kontrak kerja. Aku terkesima mendengar kata-katanya. Aku langsung tidak menyangka mereka akan menawarkan kerja kepadaku. Lagipun tujuan asal aku buat intern adalah untuk menimba pengalaman je. Apalah sangat yang aku buat pun sepanjang intern tu, fikir ku. Dalam keadaan yang masih lagi terkejut, akupun membuka sampul surat yang diberi. Tertera di dalam surat tersebut, jawatan yang ditawarkan adalah Associate Design Engineer II dengan gaji 28 000 GBP per anum dengan syarat dapat 2.2 dan dapat visa International Graduate Scheme. Tinggi sungguh tawarannya itu. Syaratnya pula sangat mudah. Biasanya untuk engineer di luar London, dapat sekitar 26k je. Ada seorang engineer Fluor kata, dia dapat 24k je masa mula-mula dulu. Kemudian Joanna menyambung, “They like you.” Aku sangat terharu. Kalau boleh dia mahu aku sign kontrak tersebut waktu itu juga. Setelah berbincang, Joanna pun bersetuju untuk memberi penangguhan selama 2 minggu sebelum aku menjawab tawaran yang diberikan.
Berita gembira itu ku kongsikan bersama-sama keluargaku dan juga rakan-rakan di sekelilingku. Ex-housemateku pasti tersenyum mengenangkan gelagatku ketika itu. Setelah berbincang panjang lebar, aku telah menerima tawaran tersebut meskipun ketika itu aku tahu aku terikat dengan YTN. Maklumlah peluang yang sedemikian sukar ditemui. Aku berharap bila tiba masa nak kerja nanti, adalah jalan keluarnya nanti.

Setahun kemudian

Pada bulan Jun, tamatlah pengajianku di UCL. Tanpa sempat menguruskan penghantaran barang-barang ke Malaysia, aku pun pulang ke tanahair pada 22 Jun 2009. Aku pulang ke Malaysia lebih awal berbanding rakan-rakan yang lain kerana ingin mencari jalan keluar agar dapat kembali ke UK untuk bekerja di Camberley. bersambung...


p/s:
  1. Sebenarnya dah lama aku tulis, tapi asik terperap didalam draft sahaja kerana tidak sempat menghabiskannya. Sebelum ia basi, lebih baik aku kongsikan bahagian pertama yang sudah siap. Moga-moga menjadi pencetus semangat untuk menghabiskan cerita ini.
  2. Ilham untuk menulis tentang perkara ini lahir setelah aku tamat latihan fasa satu PEP. Ia bukan sekadar cerita tetapi ada sesuatu yang ingin aku kongsikan, tetapi mungkin hanya akan difahami di akhir cerita.
  3. Mula-mula agak segan dan takut untuk menulis dan bercerita tentang pengalaman ini, takut-takut jadi cerita angkat bakul sahaja. Tetapi sahabatku telah meyakinkan aku, kalau ada sesuatu yang baik didalamnya, teruskanlah bercerita. Moga-moga aku dijauhkan dari sikap riak dan takbur.


Note: This entry was originally posted at http://brotherabn.blogspot.com

1 comment:

maie said...

Fuh Plant Design Engineer tuh. Mega project. My dream job . Skang design substation utk TNB pon jadilah( hopefully for now).