Begitulah luahan rakanku apabila tertekan. Aku tak tahulah samada ia datang dari sunnah atau sekadar ucapan biasa sahaja.
Apapun, kini aku rasa aku juga ingin mengucapkannya. Terasa begitu letih, lemah semangat dan muak dengan bebanan kerja yang agak melampau. Harapan yang terlalu menggunung tinggi daripada orang atasan, malah bukannya satu, mereka mahu aku melakukan macam-macam. Kalau boleh semuanya dilakukan serentak dan siap sekelip mata sahaja. Siang dan malam, hari bekerja mahupun hujung minggu mesti buat kerja. Pejabat mesti datang, tapak mesti turun. Aduh, sungguh jiwaku terseksa, badanku terdera.
Ada juga suatu pagi, ingin saja menangis, mengenangkan keadaan diri ini. Malangnya air mataku tersekat, tidak mengalir, mungkin hati ini terlalu keras. Hanya doa dan keyakinan kepada qada' dan qadar-Nya sahaja menjadi pengubat jiwa. Juga menahan diri daripada bertindak gila. Ya Allah...
Kadangkala terbit di hati ini kekesalan. Kesal sekali mengenangkan keadaanku ini. Kecewa kerana seperti menjadi mangsa keadaan. Sepatutnya aku ditempatkan di unit yang berbeza, unit yang sangat ku minati. Tetapi kerana ketiadaan orang untuk mengisi kekosongan jawatan yang sedang ku sandang ketika ini, maka aku telah di ambil untuk mengisinya. Mereka bermati-matian tidak mahu melepaskan aku ke unit yang satu lagi meskipun telah keluar surat berkenaan penempatanku di unit tersebut. Geram pun ada.
Jelasnya aku sekarang melakukan kerja yang bukan aku minati sepenuhnya. Apapun itulah kehidupan, kita tidak akan sentiasa mendapat apa yang kita inginkan. Semakin jauh kita berjalan, semakin banyak jugalah ujian yang perlu ditempuhi. Ye lah usia bertambah, kematangan kenalah bertambah. Yang pasti semua perkara ada hikmahnya, cuma aku sahaja harus bersabar. Bahkan ramai lagi yang diuji dengan ujian yang lebih hebat seperti ditimpa penyakit, dipenjarakan, kehilangan orang tersayang dan sebagainya. Semoga Allah mengurniakan aku kekuatan dalam melalui liku-liku kehidupan ini. Moga-moga jalan ini bakal menjadi jalan yang terbaik buat diri ini, di akhirat sana dan di dunia ini.
1 comment:
salam bro, mmg tak best bila buat benda yg kita tak minat,,apapun bukan semua yg kita nak kita akan dapat this is life hurmm sabar,doa,jgn putus asa dan smile!!!
Post a Comment